Gissa position

Alkavagge!

Härrapakte skymtar i vänsterkant, Sarektjåkka i fjärran i mitten och Akkatjåkka till höger.

/ Filip

Där satt den! Helt rätt.

För den som inte gått här kan berättas att Álggavágge är mycket lättgången med gröna gräsytor, gula smörblommor och små klara bäckar som kommer ner från sidorna. En solig dag som denna är man nära Paradiset!

Tack för alla gissningar, Pelle.

Där satt den! Helt rätt.

För den som inte gått här kan berättas att Álggavágge är mycket lättgången med gröna gräsytor, gula smörblommor och små klara bäckar som kommer ner från sidorna. En solig dag som denna är man nära Paradiset!

Tack för alla gissningar, Pelle.

Det var nästan omöjligt att gissa fel efter det gedigna förarbetet av alla medgissare. Jag kommer åt mina bilder först någon gång imorgon, så om någon annan vill klämma sig före går det jättebra. Passa på du som aldrig laddat upp nåt att gissa på.

Mvh Filip

Tack Filip, här kommer en bild medans vi väntar på ditt bidrag! :)

Vilken stuga har jag i närheten och var ligger den i relation till där jag tog fotot?

Bilagor

• IMG_4735.jpg
    IMG_4735.jpg
    46.9 KB · Visningar: 793

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Ånej, visst finns det fler dalgångar. Och det verkar ju som om Tobbe har hittat rätt, trots att fjällen i bild är tagna ur annan vinkel, imponerande!

Men om vi vidgar perspektivet så blir det nog lättare.
Bilderna jag syftade på i min ledtråd återfinns i inlägg nr #6479 och #6481 i den här tråden. Dessa bilder visar den norra utlöparen 1726 på berget Skårvatjåhkkå, fast från andra hållet jämfört med Pelles bild. Men därmed inte sagt att jag inte hade en bild med liknande vinkel att jämföra med...167_liten.jpg(Det bör vara samma sten som i #7661...)

Tack Filip, här kommer en bild medans vi väntar på ditt bidrag! :)

Vilken stuga har jag i närheten och var ligger den i relation till där jag tog fotot?
Det borde väl vara Vistasstugan eftersom vi ser Visttasvággi och Unna Visttasvággi på bilden. Men var finns stugan då? Strax bakom ryggen kanske?

Tillägg:
Efter att ha studerat kartan och flygbilden lite närmare ändrar jag mig till att tro att du har stugan några hundra meter åt höger istället..

Hoppas att Filip har någon ny gåta på gång...

Utom ämnet: läste lite gamla gåtor i tråden och måste säga, Filip, att jag saknar din gamla vänlighetsfras (och pseudonym) som helt klart var Utsidans skönaste.

Häpp! /Tobbe

Bilderna jag syftade på i min ledtråd återfinns i inlägg nr #6479 och #6481 i den här tråden. Dessa bilder visar den norra utlöparen 1726 på berget Skårvatjåhkkå, fast från andra hållet jämfört med Pelles bild. Men därmed inte sagt att jag inte hade en bild med liknande vinkel att jämföra med...Visa bilaga 18190(Det bör vara samma sten som i #7661...)

Det borde väl vara Vistasstugan eftersom vi ser Visttasvággi och Unna Visttasvággi på bilden. Men var finns stugan då? Strax bakom ryggen kanske?

Tillägg:
Efter att ha studerat kartan och flygbilden lite närmare ändrar jag mig till att tro att du har stugan några hundra meter åt höger istället..

Det stämmer, strax till höger. Har passerat bron och gått förbi "tältlägret"

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.