Gissa position

Mäktiga bilder och intressant läsning om Stuorrajiegŋa, tack!

Ni får ursäkta min förkärlek för bildgåtor som till att börja med nästan är helt omöjliga men gradvis blir lättare. Så misströsta inte, fler letrådar kommer (om det nu inte skulle vara någon som gissar rätt på en gång...).

Bilagor

• Picture 145_liten.jpg
    Picture 145_liten.jpg
    161.8 KB · Visningar: 450
Hatten av!

Smajllajåhkå, vid bron?

Calle
Det är rätt! Du skulle t.o.m. kunna ha skrivit Smájllájåhkå från bron, fotoriktningen är vertikal.
Vad tog du det på (eller var det en vild gissning)?! Jag som hade förberett en bildserie som ledtrådar... :) De får komma nu istället:

Bilagor

• Picture 142_liten.jpg
    Picture 142_liten.jpg
    199.7 KB · Visningar: 453
  • Picture 144_liten.jpg
    Picture 144_liten.jpg
    200.3 KB · Visningar: 455
  • Picture 147_liten.jpg
    Picture 147_liten.jpg
    176 KB · Visningar: 438
Nu tror jag att Calle har bäddat för en slamkrypare. Jag gissar att detta är samma berg som Swift hade bild på fast från andra hållet. Då är detta klippan Gármasbákti på Čievrragorsas sydsida. Vi tittar i princip rakt väster ut och i bakgrunden ser vi kanske Duolbagorni och Singičohkka skymta i diset.

///Claes

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Nu tror jag att Calle har bäddat för en slamkrypare. Jag gissar att detta är samma berg som Swift hade bild på fast från andra hållet. Då är detta klippan Gármasbákti på Čievrragorsas sydsida. Vi tittar i princip rakt väster ut och i bakgrunden ser vi kanske Duolbagorni och Singičohkka skymta i diset.

///Claes

Rätt tänkt det där med slamkrypare Claes, men platsen du gissar på är fel. Byt kartblad.

Calle

Calle står syd for Stadak og kigger op mod Sulitelma, som vi skimter igennem disen.

Bakken til højre er den skrænt som ligger nordøst for søen 1132 ?

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen

Calle står syd for Stadak og kigger op mod Sulitelma, som vi skimter igennem disen.

Bakken til højre er den skrænt som ligger nordøst for søen 1132 ?

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen

Nej, det är inte heller rätt. Ni, Lars och Hans, har närmat er målet men läs igenom Claes gissning och hans sätt att tänka, där finns en ledtråd.

Calle

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.