Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Den röda vattenpumpen ledde mig på rätt väg...
Du sitter vid brofästet vid bron ut till Abiskojaurestugorna, pumpen är deras och förser stugorna med vatten.
Vattendraget är den sammanflutna strömmen av Boazojohka ock Kamajåkka. Här är en egen bild på platsen och dess vattenpump:
///Claes
Snabbt och korrekt gissat. Trodde den skulle vara lite knepigare eftersom den inte ligger precis vid leden och dessutom inte är så välanvänt (tror jag). Tog mig c:a 20 minuter att trassla mig över där. Man får passa sig för dom sedement"bollar" som ser precis ut som stenar, med sjögräs och allt... men som upplöser sig i tomma intet när man försöker gå på dom.
Nu blev det lite ping pong.... bollen tillbaka dill dig Tobbe!
Första som slår mig är att det är norra delen av Trondfjällen, plåtat från NO i närheten av Tvärån. Inte riktigt bekväm med omgivningen/stället du plåtat ifrån, så det kan vara ett annat fjäll. Men för att få igång gissandet får det vara mitt svar.
En verkligt svår bild! Flack dalgång med 100 % björk, förmodligen rinner ett vattendrag längre till höger. Jag gissar på någonstans i dalgången mellan Unna Allakas och Abiskojaure.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer