Gissa position

Den röda vattenpumpen ledde mig på rätt väg...
Du sitter vid brofästet vid bron ut till Abiskojaurestugorna, pumpen är deras och förser stugorna med vatten.
Vattendraget är den sammanflutna strömmen av Boazojohka ock Kamajåkka. Här är en egen bild på platsen och dess vattenpump:
Abiskojaure.jpg
///Claes

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Kan vi ha traskat ca en halv dagsmarch söderut så att vi befinner oss mellan Rádujávri och Miesakjávri?

Snabbt och korrekt gissat. Trodde den skulle vara lite knepigare eftersom den inte ligger precis vid leden och dessutom inte är så välanvänt (tror jag). Tog mig c:a 20 minuter att trassla mig över där. Man får passa sig för dom sedement"bollar" som ser precis ut som stenar, med sjögräs och allt... men som upplöser sig i tomma intet när man försöker gå på dom.

Nu blev det lite ping pong.... bollen tillbaka dill dig Tobbe!

Har för mig att det vadet är omtalat för att vara lite knepigt. Att bottnen försvinner när man trampar på den låter ju inget vidare!

Ny bild, tror inte att jag har använt den här tidigare...

Bilagor

• p8010166_liten.jpg
    p8010166_liten.jpg
    150.9 KB · Visningar: 430

Aktuellt

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Första som slår mig är att det är norra delen av Trondfjällen, plåtat från NO i närheten av Tvärån. Inte riktigt bekväm med omgivningen/stället du plåtat ifrån, så det kan vara ett annat fjäll. Men för att få igång gissandet får det vara mitt svar.

Calle

En verkligt svår bild! Flack dalgång med 100 % björk, förmodligen rinner ett vattendrag längre till höger. Jag gissar på någonstans i dalgången mellan Unna Allakas och Abiskojaure.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.