Gissa position

Mäktiga bilder och intressant läsning om Stuorrajiegŋa, tack!

Ni får ursäkta min förkärlek för bildgåtor som till att börja med nästan är helt omöjliga men gradvis blir lättare. Så misströsta inte, fler letrådar kommer (om det nu inte skulle vara någon som gissar rätt på en gång...).

Bilagor

• Picture 145_liten.jpg
    Picture 145_liten.jpg
    161.8 KB · Visningar: 452
Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Hatten av!

Smajllajåhkå, vid bron?

Calle
Det är rätt! Du skulle t.o.m. kunna ha skrivit Smájllájåhkå från bron, fotoriktningen är vertikal.
Vad tog du det på (eller var det en vild gissning)?! Jag som hade förberett en bildserie som ledtrådar... :) De får komma nu istället:

Bilagor

• Picture 142_liten.jpg
    Picture 142_liten.jpg
    199.7 KB · Visningar: 455
  • Picture 144_liten.jpg
    Picture 144_liten.jpg
    200.3 KB · Visningar: 464
  • Picture 147_liten.jpg
    Picture 147_liten.jpg
    176 KB · Visningar: 449
Nu tror jag att Calle har bäddat för en slamkrypare. Jag gissar att detta är samma berg som Swift hade bild på fast från andra hållet. Då är detta klippan Gármasbákti på Čievrragorsas sydsida. Vi tittar i princip rakt väster ut och i bakgrunden ser vi kanske Duolbagorni och Singičohkka skymta i diset.

///Claes

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!
Nu tror jag att Calle har bäddat för en slamkrypare. Jag gissar att detta är samma berg som Swift hade bild på fast från andra hållet. Då är detta klippan Gármasbákti på Čievrragorsas sydsida. Vi tittar i princip rakt väster ut och i bakgrunden ser vi kanske Duolbagorni och Singičohkka skymta i diset.

///Claes

Rätt tänkt det där med slamkrypare Claes, men platsen du gissar på är fel. Byt kartblad.

Calle

Calle står syd for Stadak og kigger op mod Sulitelma, som vi skimter igennem disen.

Bakken til højre er den skrænt som ligger nordøst for søen 1132 ?

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen

Calle står syd for Stadak og kigger op mod Sulitelma, som vi skimter igennem disen.

Bakken til højre er den skrænt som ligger nordøst for søen 1132 ?

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen

Nej, det är inte heller rätt. Ni, Lars och Hans, har närmat er målet men läs igenom Claes gissning och hans sätt att tänka, där finns en ledtråd.

Calle

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.