Gissa position

Inte så tokigt tänkt alls; min förra formulering var högst avsiktlig. ;)

Jag vet inte egentligen vad som döljer sig i det du skrev, men frånsett det nu då ändå. På nått vis är ändå molnen väldigt tunga och djupgrå av Atlantfukt. Dessutom tycker jag fortfarande bergrunden verkar väldigt nednött och tyder på något av granit, sådär grått som är det mestadels in mot Norge.

Kanske då ett annat stort norskt massiv?.. som kan ses från Sverige.
Storsteinsfjäll kanske? Selgajekna rentav?, sett ifrån Kalavarehållet, (ned mot Rikujeknahållet)

Visst är det Storstein själv, med Sealggajiekna, men fotoplatsen är kort och gott Unna Allakas gårdsplan. "På gränsen", som sagt... ;)

Ett kort besök i Norge!

Tråden knytes här ihop, med norsk anknytning till och med till Kalle, och platsen jag nu är ute efter..

Här vid en hissad norsk flagga springer Roj, en Norsk Buhund till sin husse, sittandes på trappen till denna fina norska raststuga som ligger lämpligt till, för besök på detta fantastiska Storsteinsfjell.

Stugan heter: Cunojavrre som säkert många vet. Den nås efter någon dryg timmes promenad ifrån svenska sidan.

Frågan är, och den som bilden visar anblick mot:

1. Vad heter den då, Den Svenska Stugan som ligger därborta, i dalen.. längre in.
2. Svara med bild på denna svenska STF stuga.

Bilagor

• CNV00006.JPG
    CNV00006.JPG
    80.4 KB · Visningar: 512

avslutad210712

Gäst
1. Det må næsten være Unna Allakasstugorna
2. Jeg har ikke selv noget billede, men et fint billede ses på http://www.svenskaturistforeningen....allstugor/STF-Fjallstuga-Unna-Allakas/Bilder/

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen

Nästan Unna Allakas - det var till att vara lite blyg i sitt svar :)

Och även om jag varit två gånger vid stugan så har inte jag heller något foto. Däremot har jag ett minne av några norrmän som var där och fiskade när vi passerade 2011 och det verkar finnas finfin röding i den sjön.

Även jag tycker att Lars löste uppgiften på ett elegant sätt. Och vi är nog flera som inte har tillgång till ett stort bildarkiv att ösa ur.............

Anders verkar ha glömt sin utlagda bild, eller så är han förhindrad. Jag tycker att Lars lägger ut nästa gåta så att den här trevliga tråden kan fortsätta.

Hälsn Pelle

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Jeg takker so mycket :)

Den viden der eksisterer i dette forum er dybt imponerende, så jeg tror ikke det næste billede er særlig svært, men grunden til at jeg vælger netop dette billede, er fordi det gjorde et meget stort indtryk på mig, jeg skal gerne forklare hvorfor, når vi kommer lidt tættere på hvad det er på billedet og hvor det er taget.

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen

Bilagor

• IMG_6055.jpg
    IMG_6055.jpg
    56.7 KB · Visningar: 504
Detta påminner starkt om utflödet från Stuorrajiegna, en av glaciärerna i Sulitelma. I så fall står du strax norr om Duolbba och fotograferar mot sydväst. Jag tror också vi ser Labbá längst till vänster i bild.

Det er helt rigtigt, jeg står nord for Duolbba og fotograferer mod sydvest.

Bakken vi ser midt til billedet er toppen 1017, og til venstre er dalen mellem 1017 og Duolbba.
Det er Duolbba længst til venstre, Labba er gemt bagved.

Oppe til højre i billedet er ganske rigtigt Stuorrajiegna og jokken i billedet er glacier afvandingsjokken.

Stedet gjorde et meget stort indtryk på mig, som man kan se tværs igennem billedet er der en meget tydelig kant, til venstre (syd) for kanten er der grønt og frodigt, til højre (nord) op mod glacieren er det helt goldt og bart.

Der er 1800 meter fra kanten op til glacieren !!! - den forsvinder med kolosal hast, denne tilbagetrækning er sket over ganske få årtier (decimer).

Jeg vedhæfter et par billeder, hvor kanten er markeret, et hvor jeg står ved glacieren og fotograferer mod syd hvor man ogås ser det golde stykke foran glacieren og et sidste med selve glacieren.

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen

Bilagor

• IMG_6055x.jpg
    IMG_6055x.jpg
    49.2 KB · Visningar: 478
  • IMG_6087.jpg
    IMG_6087.jpg
    48.7 KB · Visningar: 481
  • IMG_6071.jpg
    IMG_6071.jpg
    52 KB · Visningar: 475
Jag tror att du står väster om ravinen närmast Skierfe (som man ser lite snett "bakifrån" till vänster i bilden) och tittar ut över Laitjaure med Tjahkelij på andra sidan. ///Claes

Jag funderar på om vi ser 1162 t.v. med Čievrragorsa nedanför och Báittasjávri längre bort. Möjligen skulle Nikkaluokta också kunna skymtas nedanför kanten...

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.