Gissa position

Både Claes och Hans är i rätt trakter. Men Hans är närmast............

Toppen längst bort till höger i bild är egentligen en dubbeltopp, som ger god ledning.
 
Det här var en klurig gåta, fast man ser så mycket. Men jag drar till med Autajaure, detta med tanke på fotoriktning och att dubbeltoppen kan vara Alitoajvve.

Calle
 
Nu ger jag mig in i detta igen...

Ny bild här!


Detta då?
När och var, kan denna bild vara tagen?
Bara den som är född före bildens dag får gissa!
Helst svaras det med en motsvarande bild på motivet., det vill säga: fjället eller glaciären.
Väldigt svårt, eller hur!
 

Bilagor

  • okänd.jpg
    okänd.jpg
    27.1 KB · Visningar: 385
Nu har det gott ungefär ett dygn. Dags för lite ledtrådar, i denna ‘förnyade‘ gissningslek!

Nog tror jag att flera som ögnar igenom den här tråden har gått förbi glaciären, då längre ned i dalen. Dessutom ligger den intill ett vandringsstråk.
Och. Nog tror jag säkert att det finns fler som har bilder på platsen före år 1986, alltså, folk som är äldre än bara 27 år.
För det kan väl inte bara vara så, att. det bara är dessa som vågar gissa.? Eller.. va‘, är ‘äldre’, mer försiktigare utav sig då det gäller bildgåtorna här i tråden?

Förvisso fotograferade man förr annorlunda innan den digitala kameran kom. Således valde mer sina motiv utifrån dom vandringar och besök man gjorde, Hushålla på film var ett begrepp. Motiven blev därefter. Mer koncentrerade på platserna man besökte.
Så motsvarande plats fotograferad av någon äldre *****vandrare är kanske rentav sällsynt här i tråden? Om den nu finns, det är ju frågan här.

Berätta med bilder, och samtidigt koppla ihop det hela till något kanske är kärnan i tråden här, och gör gissandet och spekulerandet då mer intressant om tiden får verka i skallen. Samtidigt även då knyta ihop det med ett liknande fotografi som någon annan tagit. Bilderna får mer tyngd då. Dom speglar dimensioner utav upplevelser mer än gissande.

Vill ni ha en ledtråd till?
Jo, lite längre ned här inträffade för ett antal år sedan en tragisk olycka.

Nog tror jag det finns någon som har ett fotografi här ifrån.
Gissa rätt position är nog inget svårt utifrån karor och google, men att ha bilden är en annan femma.
Därav dessa krav.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.