Gissa position

Tack för både korrekta och roliga svar! Glaciären finns alltså längst inne i Tarfaladalen norr om Kebnekaise. Ovanför finns en svart sjö och en nedanför en grön sjö. Bilden är tagen den 25 juli i år. Bifogar som bonus en bild nere från sjön.

Hoppas Kalle har lagom svår bild.........
 

Bilagor

  • foto0036.jpg
    foto0036.jpg
    131.8 KB · Visningar: 526
Det var kanske på gränsen till för svårt ändå. Får väl komma med lite ledtrådar om ingen vaknar till snart...
 
Grejen snarare är att folk kanske somnar..:)
Men, att gissa kan ju pigga upp..
Om folk hjälps åt så kan det mest omöjligaste knäckas...
Så det är väl bara att börja!

1.Det ser förfärligt molnigt ut.. Väldigt västligt kanhända..?
2.Bergrunden ser ju dessutom nedslipad ut.. västeråt det med?
3. Kan det vara lite åt Sulitelmahållet kanske?
Det såg så, ut en gång i tiden vid Ålmåijekna när jag var där.. En flak iskaka bland moln..
 
Var från början inne på att det skulle kunna vara Ålmåjjiegŋa men fick (och får) inte riktigt ihop det. Men i.s.f. står fotografen i Norge och Sårjåsjávrre döljs bakom höjdryggen t.h...

Tillägg: Attans... här håller man på och jobbar för att få till ett riktigt ŋ, och så hinner du före Anders! :)
 
Inte så tokigt tänkt alls; min förra formulering var högst avsiktlig. ;)

Men, inte Sulitelma -- och fotoriktningen är mer eller mindre den motsatta mot Tobbes förslag.
 
Inte så tokigt tänkt alls; min förra formulering var högst avsiktlig. ;)

Jag vet inte egentligen vad som döljer sig i det du skrev, men frånsett det nu då ändå. På nått vis är ändå molnen väldigt tunga och djupgrå av Atlantfukt. Dessutom tycker jag fortfarande bergrunden verkar väldigt nednött och tyder på något av granit, sådär grått som är det mestadels in mot Norge.

Kanske då ett annat stort norskt massiv?.. som kan ses från Sverige.
Storsteinsfjäll kanske? Selgajekna rentav?, sett ifrån Kalavarehållet, (ned mot Rikujeknahållet)
 
Visst är det Storstein själv, med Sealggajiekna, men fotoplatsen är kort och gott Unna Allakas gårdsplan. "På gränsen", som sagt... ;)
 
Ett kort besök i Norge!

Tråden knytes här ihop, med norsk anknytning till och med till Kalle, och platsen jag nu är ute efter..

Här vid en hissad norsk flagga springer Roj, en Norsk Buhund till sin husse, sittandes på trappen till denna fina norska raststuga som ligger lämpligt till, för besök på detta fantastiska Storsteinsfjell.

Stugan heter: Cunojavrre som säkert många vet. Den nås efter någon dryg timmes promenad ifrån svenska sidan.

Frågan är, och den som bilden visar anblick mot:

1. Vad heter den då, Den Svenska Stugan som ligger därborta, i dalen.. längre in.
2. Svara med bild på denna svenska STF stuga.
 

Bilagor

  • CNV00006.JPG
    CNV00006.JPG
    80.4 KB · Visningar: 429

avslutad210712

Gäst
1. Det må næsten være Unna Allakasstugorna
2. Jeg har ikke selv noget billede, men et fint billede ses på http://www.svenskaturistforeningen....allstugor/STF-Fjallstuga-Unna-Allakas/Bilder/

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen

Nästan Unna Allakas - det var till att vara lite blyg i sitt svar :)

Och även om jag varit två gånger vid stugan så har inte jag heller något foto. Däremot har jag ett minne av några norrmän som var där och fiskade när vi passerade 2011 och det verkar finnas finfin röding i den sjön.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.