Gissa position

Tyvärr har jag ingen fjällkarta efter min datorkrasch. Kan någon ge mig adressen till lantmäteriets fjällkarta på webben, tack. Något med lantmateriet.se/kartsok/ tror jag.

Under tiden gissar jag att fjället är Suhkkie, 1039 möh och att du fotar från en position nära Suhkkiejuhka.
 
Tyvärr har jag ingen fjällkarta efter min datorkrasch. Kan någon ge mig adressen till lantmäteriets fjällkarta på webben, tack. Något med lantmateriet.se/kartsok/ tror jag.

Under tiden gissar jag att fjället är Suhkkie, 1039 möh och att du fotar från en position nära Suhkkiejuhka.

Adressen: http://kso2.lantmateriet.se/

Du är så nära Pelle, så jag ger bara en liten justering. Fotoposition c:a 2 km från Suhkkie, strax V om Framakjavrrie. Fjället i fonden är Jillie Frámake, precis 1000 möh. Strax nedom flyter Vindelälven fram.

Bra jobbat!

Calle
 
Calle, du har en generös inställning, för min gissning var ju både fel fjäll och fel position.............

Tack för länken, den är ju klart användbar. Men jag har haft en annan, som ger exakt samma bild som den fjällkarta man köper av lantmäteriet, med svår vegetation, broar, vindskydd, sommar- och vinterleder osv. Dock är fönstret mindre, så man får panorera mera. En länk till denna karta hittade jag i en annan tråd, minns inte vilken, men avsändaren ville då visa ett utsnitt där Miekak fiskecamp fanns centralt i bilden. Någon som minns tråden eller vet hur man hittar den kartan?

Tyvärr är min nya dator så obekant att jag i dagsläget inte klarar av att ta fram en bild i rätt format. Hoppas någon annan ställer upp så att den här trevliga tråden lever vidare!

Hälsn Pelle
 
Du hittade fram till rätt område i orösad terräng, det var det viktigaste.

Angående länken jag skickade så är topografiska webkartan default när man öppnar tjänsten. Uppe till höger kan du välja just fjällkartan eller andra typer av kartor samt ortofoto.

Calle
 
Javisst liknar det Alisjávri! Det tycker jag med.

En sådan bild borde vara tagen i riktning NNO. Men jag fotade mot VNV och således en annan sjö.

Det var väl en bra ledtråd?
 
Sårkåjaure kanske?

Varit där några svängar, men endast på vintern, så det är en vild gissning. Brukar följa denna tråd och har varit på en del av ställena, men har ändå svårt att känna igen mig, fattar inte hur ni kan memorera områden som ni gör. Grymt imponerande. Jag chansar mest hela tiden på bilderna :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.