Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
En svår bild enligt min mening men det är värt en vild chansning. Det liknar nämligen platsen där jag avslutade min vandring för några veckor sedan. Skulle det stämma ser vi Sliehkok strax väster om Suorva och i dalgången till höger ligger då Suorvamagasinet.
Ledtråd nr 2. - I bildens högra kant finns ett fjäll från vars förtoppen (förtoppen ligger strax utanför bildens högra kant) man har (enligt min mening) en riktigt bra och ganska lätttilgänglig utsiktspunkt som många har besökt.
Då tänker jag förstås på Njulla, en bra utsiktspunkt och lättillgänglig dessutom! Och då är du väl på väg upp mot söder från Abiskodalen, frågan är bara vilken dalgång. Kanske Ballinvaggi?
Ledtråd nr 3. - Inte riktigt så lätttilgänglig som Njulla är den aktuella förtoppen, från närmaste motoriserat färdsätt/ställe får man ta sig +800 meter upp själv.
Fina tältplatser glömmer man inte så lätt...
...ser ut som att du stått vid leden knappt 3 km norr om Riksgränsen, vid Geadajohka. Fjället vi ser är då södra delen av Rohccevarri.
Bra, det är helt rätt!
Står strax öster om sjön +537m och har Rohccevarri till vänster medans jag i fjärran ser Vassechokkas utlöpare till förtoppen 1361.
Varsågod och fortsätt med en ny bildgåta.
Kan det rent av vara så att vi inte har rört oss så långt?
Kanske endast till Nuorttap Vardu (ca 5km österut) och i fjärran har Pålnostugan rakt i bildens mitt?
Med start I Vaisaluokta (båt från Ritsem) vandrade jag en del av Nordkalottleden till Sulitjelma i Norge. Därifrån gick jag söderut genom Junkerdals ...
1 kommentar
Ett stenkast från den italienska gränsen ligger den lilla rivieran. Kantonen Ticino packar en svårslagen mix av Alpernas berg och tropisk riviera, ...
2 kommentarer
”Jag vill inte åka hem”, sa Dana till kameran. ”Det är något med Sverige som är svårt. Jag kan inte förklara det.”
Jag gjorde de sista intervjuerna ...
Det är när mobilen sätts i flygplansläge inför 9 dagars batterispar som det slår till. Jag lämnar världen nu. Det är ett avsked som skrämmer, smärtar ...
3 kommentarer