Gissa position

Vad ser vi på bilden?

Bilagor

• gp2.jpg
    gp2.jpg
    36.9 KB · Visningar: 426
Jag grubblade länge över var jag sett detta kantiga fjäll förut och kom till slut på det: i STF:s logibok. Efter att ha letat upp bilden ifråga är jag tämligen säker på att vi ser Dålkoetjåhke från Viterskalsstugan.

Jag grubblade länge över var jag sett detta kantiga fjäll förut och kom till slut på det: i STF:s logibok. Efter att ha letat upp bilden ifråga är jag tämligen säker på att vi ser Dålkoetjåhke från Viterskalsstugan.

Visst är det så. En dag tidigare såg fjället ut så här:

Bilagor

• gp2b.jpg
    gp2b.jpg
    41 KB · Visningar: 397
Gissar på Bálgatjåhkå, korsas av jokk uppifrån Bálgatjiegna? Då är det Luohttoláhko som gömmer sig i dimman.

Peter

Gissar på Bálgatjåhkå, korsas av jokk uppifrån Bálgatjiegna? Då är det Luohttoláhko som gömmer sig i dimman.

Rätt på båda. Bilden tagen på väg upp på "1350-hyllan" som leder till "1250-hyllan" på Loametjåhkkå. Dimman utgörs i det här fallet av en ordentlig snöby.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Rätt på båda. Bilden tagen på väg upp på "1350-hyllan" som leder till "1250-hyllan" på Loametjåhkkå. Dimman utgörs i det här fallet av en ordentlig snöby.

Jag kom från det hållet i somras, fast jag var på väg ner. Tyvärr tog jag mig inte tillräckligt högt upp utan fick en riktigt trist (och "luftig") tur. Faktiskt var det snöblandat dagen nere på Luohttolahko, kanske var vi där ungefär samtidigt.

Jag är tyvärr inte uppkopplad hemma och har alla datorer på golvet så någon annan får ta upp stafettpinnen med ett nytt foto.

Mvh
Peter P.

Jag kände också igen det här från sommarens vandring men var för sent ute. Vadade bl.a. Bálgatjåhkå den 14:e augusti. Så jag lägger in en bild.
Var står denna "byggnad"?

Bilagor

• Fjällen 2010 044.jpg
    Fjällen 2010 044.jpg
    44.9 KB · Visningar: 343
Jag kände också igen det här från sommarens vandring men var för sent ute. Vadade bl.a. Bálgatjåhkå den 14:e augusti. Så jag lägger in en bild.
Var står denna "byggnad"?

På väg längs Vierrojohka in mot Mårmapasset från norr. Ungefär i höjd med renvaktarstugan om jag inte missminner mig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips