Gissa position

Hej!

Kan rekommendera att knalla upp där, iallafall till toppen 1293. Finfin utsikt över massiven i norr.

Men tyvärr har jag inga vettiga bilder i lager. Fritt fram för den som vill att lägga upp nästa gåta.

häpp / F

Jag har planerat att knalla upp den toppen vid min nästa vistelse. Den kallas "Skartaklacken" på fjällstationen. Sedan kan man trava lite längre bort, till toppen 1744 som har ett mycket högt nordstup, vilket jag anspelade på när jag skrev en av ledtrådarna till min bild.
 
Jag drar väl till med något. Jag tycker Tarrekaise verkar som en trolig kandidat, det reser sig högt över den täta vegetationen i Tarradalen, som bilden visar. Det måste i så fall vara toppen 1724 (Måskásjgájsse) vars fårade rasrännor döljs av molnen. Fotoplatsen måste vara på sluttningen av Gurátjåhkkå.
 
Rätt

Jag drar väl till med något. Jag tycker Tarrekaise verkar som en trolig kandidat, det reser sig högt över den täta vegetationen i Tarradalen, som bilden visar. Det måste i så fall vara toppen 1724 (Måskásjgájsse) vars fårade rasrännor döljs av molnen. Fotoplatsen måste vara på sluttningen av Gurátjåhkkå.

Det stämmer - alla rätt!

Calle
 
Det var ju kul. Jag funderade på Akka lite grann först, och sedan lite på Abiskotrakten. Jag lägger nu upp ett par bilder av annan karaktär, med två helt olika motiv, om det går bra.
 

Bilagor

  • P1080769.jpg
    P1080769.jpg
    264.2 KB · Visningar: 388
  • P1080526.jpg
    P1080526.jpg
    252.7 KB · Visningar: 394
De två bilderna är tagna inom några mil ifrån varandra. Berget vars sluttning jag står på i första bilden är marginellt högre än fjälltoppen i andra bilden. Det spetsiga fjället i första bilden har varit med i denna tråd förut, men från ett helt annat perspektiv.
Det finns en bild i tråden som är tagen från samma berg som första bilden, riktad mot den kanske mest markanta profilen vid horisonten.
 
De två bilderna är tagna inom några mil ifrån varandra. Berget vars sluttning jag står på i första bilden är marginellt högre än fjälltoppen i andra bilden. Det spetsiga fjället i första bilden har varit med i denna tråd förut, men från ett helt annat perspektiv.
Det finns en bild i tråden som är tagen från samma berg som första bilden, riktad mot den kanske mest markanta profilen vid horisonten.

Är vi tillbaka i Gällivare?

/ F
 
Lite fler bilder, vid horisonten sedd från fotoplats 1 avtecknar sig följande, där den andra bilden är berg nr. 2:
 

Bilagor

  • P1080756.jpg
    P1080756.jpg
    201.6 KB · Visningar: 339
  • P1080737.jpg
    P1080737.jpg
    239.6 KB · Visningar: 346
Lite fler bilder, vid horisonten sedd från fotoplats 1 avtecknar sig följande, där den andra bilden är berg nr. 2:

Hej!

Jag tror att bild 1 och 3 är tagna från Dundret i Gällivare. På bild 3 ser vi från vänster till höger Kebnekaise, Kaskasapakte, Lillietoppen och Kaskasatjåkka. Jag är inte lika säker på bild 1, men det skulle kunna vara Nieras till vänster och Kouperatjåkka och Kårsatjåkka till höger.

/ F
 
Alla bilder utom nr 2 är tagna från Dundret. På bild 1 så får du ta lite längre norrut, ty det är Suorregáise som syns på bilden (även om Kuoperatjåkka och Kårsatjåkka finns på bild som det klumpiga massiv strax vänster därom). Bild 2 tänkte jag inte skulle vara så svår, Dundret är 821 meter över havet, och toppen på bild råkar vara blott 1 meter lägre.
 
Jag får väl avtäcka sanningen att det är berget Tjårrokieble som kan beskådas på bild nr. 2. Berget är högst i det lågfjällsaktiga området norr om Malmberget och väster om Skaulo. Bilden är tagen vid en fisketur i somras. Nu får någon annan lägga upp en bild.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.