Gissa position

Lite fler bilder, vid horisonten sedd från fotoplats 1 avtecknar sig följande, där den andra bilden är berg nr. 2:

Bilagor

• P1080756.jpg
    P1080756.jpg
    201.6 KB · Visningar: 412
  • P1080737.jpg
    P1080737.jpg
    239.6 KB · Visningar: 415
Lite fler bilder, vid horisonten sedd från fotoplats 1 avtecknar sig följande, där den andra bilden är berg nr. 2:

Hej!

Jag tror att bild 1 och 3 är tagna från Dundret i Gällivare. På bild 3 ser vi från vänster till höger Kebnekaise, Kaskasapakte, Lillietoppen och Kaskasatjåkka. Jag är inte lika säker på bild 1, men det skulle kunna vara Nieras till vänster och Kouperatjåkka och Kårsatjåkka till höger.

/ F

Alla bilder utom nr 2 är tagna från Dundret. På bild 1 så får du ta lite längre norrut, ty det är Suorregáise som syns på bilden (även om Kuoperatjåkka och Kårsatjåkka finns på bild som det klumpiga massiv strax vänster därom). Bild 2 tänkte jag inte skulle vara så svår, Dundret är 821 meter över havet, och toppen på bild råkar vara blott 1 meter lägre.

Jag får väl avtäcka sanningen att det är berget Tjårrokieble som kan beskådas på bild nr. 2. Berget är högst i det lågfjällsaktiga området norr om Malmberget och väster om Skaulo. Bilden är tagen vid en fisketur i somras. Nu får någon annan lägga upp en bild.

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag grubblade länge över var jag sett detta kantiga fjäll förut och kom till slut på det: i STF:s logibok. Efter att ha letat upp bilden ifråga är jag tämligen säker på att vi ser Dålkoetjåhke från Viterskalsstugan.

Jag grubblade länge över var jag sett detta kantiga fjäll förut och kom till slut på det: i STF:s logibok. Efter att ha letat upp bilden ifråga är jag tämligen säker på att vi ser Dålkoetjåhke från Viterskalsstugan.

Visst är det så. En dag tidigare såg fjället ut så här:

Bilagor

• gp2b.jpg
    gp2b.jpg
    41 KB · Visningar: 409
Gissar på Bálgatjåhkå, korsas av jokk uppifrån Bálgatjiegna? Då är det Luohttoláhko som gömmer sig i dimman.

Peter

Gissar på Bálgatjåhkå, korsas av jokk uppifrån Bálgatjiegna? Då är det Luohttoláhko som gömmer sig i dimman.

Rätt på båda. Bilden tagen på väg upp på "1350-hyllan" som leder till "1250-hyllan" på Loametjåhkkå. Dimman utgörs i det här fallet av en ordentlig snöby.

Rätt på båda. Bilden tagen på väg upp på "1350-hyllan" som leder till "1250-hyllan" på Loametjåhkkå. Dimman utgörs i det här fallet av en ordentlig snöby.

Jag kom från det hållet i somras, fast jag var på väg ner. Tyvärr tog jag mig inte tillräckligt högt upp utan fick en riktigt trist (och "luftig") tur. Faktiskt var det snöblandat dagen nere på Luohttolahko, kanske var vi där ungefär samtidigt.

Jag är tyvärr inte uppkopplad hemma och har alla datorer på golvet så någon annan får ta upp stafettpinnen med ett nytt foto.

Mvh
Peter P.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.