Gissa position

är fint. Men är det OK med bilder från vårt västra grannland i den här tråden?

Kanske kan vara dags, åtminstone jag har ebb bland mina bilder från svenska sidan av fjällkedjan. Man bör kanske ange att det är en bild från Norge i så fall?

Ett bra alternativ är att starta en gissa position Norgetråd.

Thure

Det har varit en del bilder från Norge i tråden, även om jag inte kan antalet, och i de flesta fall i gränslandet. Vi har ju rört oss efter fjällkedjan med våra bildgåtor och varför inte Norge. Men en vink att det är just i Norge kan ju underlätta, särskilt om det inte är i gränstrakterna.

Senaste bilden liknar Snasahögarna vid en snabb koll...

Calle
 
#4679

är fint. Men är det OK med bilder från vårt västra grannland i den här tråden?

Kanske kan vara dags, åtminstone jag har ebb bland mina bilder från svenska sidan av fjällkedjan. Man bör kanske ange att det är en bild från Norge i så fall?

Ett bra alternativ är att starta en gissa position Norgetråd.

Thure

Narviksfjällen är ju en naturlig fortsättning i viss mån på det vandringsområde som finns uppe vid Riksgränsen. På så sätt är det väl även naturligt att ibland även ha med det här då ju många går där. Hunddalen har ju funnits med tidigare och ofta utan att någon nämnvärt reagerat.
Om övriga Norges topografi skulle rymmas i den här tråden är väl kanske en annan sak. Likaså frågan kanske om vissa deltagare lider brist på motiv ifrån den svenska och då anse att den borde utvidgas.

Riksgränsen mellan Norge och Sverige spelar ju trots allt en viss roll för hur de flesta vandrare ser på Fjällen. För många är den en abstrakt och osynlig linje som påverkar deras val över hur dom förhåller sig till begreppet ‘avlägset’, eller hur dom positionerar sina vandringar. För andra som rör sig fritt är gränsen inte det.


Om man däremot ser på en annan populär tråd här på Utsidans Forum. “Gissa position Stockholms län” så är det ju egentligen inget ifrån Stockholms Stad själv som det gissas på, utan flertalet bilder handlar i princip om andra kommuner i länet. Det är ju där tydligen naturen finns. Visserligen ligger Grimstaskogen och Flaten inom Stockholms Kommuns gränser, men det stora flertalet av de bidrag som finns inom den tråden ligger ju långt ut ofta i Skärgården eller där i urskogar på kala skär eller så i länets verkliga perefi.
En populär gissningsposition i den tråden är ju ofta Marvikarna vid Sörmlandsleden, med sina bergssidor som inbjuder till olika gissningar ifrån deltagarna.
Dessa sjöar ligger i ju som bekant i Södermanlands län och inte i Stockholms län. Men några protester har aldrig förekommit i tråden. Och om det lilla märkliga skäret Märket ligger i Stockholms län är väl diskutabelt det med? Det är ju bara en ‘slice’ av skäret som gör det..

Så en gräns behöver ju nödvändigtvis inte sätta en gräns, fast den ofta gör det.
Hårklyverier kan ju drivas in i absurdum som sagt.
 
Har varit på den sidan Sockertoppen vintertid och det var för många år sedan. Skäckerfjällen kan dock varmt rekommenderas, sommar som vinter.

Ny gåta.

Calle
 

Bilagor

  • IMGF_48.jpg
    IMGF_48.jpg
    44.8 KB · Visningar: 343
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.