Gissa position

Det är fortfarande inte rätt, så en ny ledtråd. Denna gång utan berget insvept i moln.

Bilagor

• P1110815.jpg
    P1110815.jpg
    221.5 KB · Visningar: 458
Nu blev det lätt, man kan ju till och med se kraftledningarna på bilden. Ja, det är rätt berg, dock en aning fel fotoplats. Fotoplatsen är uppskattningsvis drygt 3 km innan fjällstationen.

Bilagor

• P1110816.jpg
    P1110816.jpg
    223.7 KB · Visningar: 435
Senast ändrad:
Nu blev det lätt, man kan ju till och med se kraftledningarna på bilden. Ja, det är rätt berg, dock en aning fel fotoplats. Fotoplatsen är uppskattningsvis drygt 3 km innan fjällstationen.

Hej!

Kan rekommendera att knalla upp där, iallafall till toppen 1293. Finfin utsikt över massiven i norr.

Men tyvärr har jag inga vettiga bilder i lager. Fritt fram för den som vill att lägga upp nästa gåta.

häpp / F

Eftersom förra gåtan inleddes med molnbeslöjade fjäll, kan jag fortsätta med samma tema. Troligen lite enklare eftersom man ser mer berg.

Calle

Bilagor

• IMGF_49.jpg
    IMGF_49.jpg
    23.6 KB · Visningar: 382
Hej!

Kan rekommendera att knalla upp där, iallafall till toppen 1293. Finfin utsikt över massiven i norr.

Men tyvärr har jag inga vettiga bilder i lager. Fritt fram för den som vill att lägga upp nästa gåta.

häpp / F

Jag har planerat att knalla upp den toppen vid min nästa vistelse. Den kallas "Skartaklacken" på fjällstationen. Sedan kan man trava lite längre bort, till toppen 1744 som har ett mycket högt nordstup, vilket jag anspelade på när jag skrev en av ledtrådarna till min bild.

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag drar väl till med något. Jag tycker Tarrekaise verkar som en trolig kandidat, det reser sig högt över den täta vegetationen i Tarradalen, som bilden visar. Det måste i så fall vara toppen 1724 (Måskásjgájsse) vars fårade rasrännor döljs av molnen. Fotoplatsen måste vara på sluttningen av Gurátjåhkkå.

Rätt

Jag drar väl till med något. Jag tycker Tarrekaise verkar som en trolig kandidat, det reser sig högt över den täta vegetationen i Tarradalen, som bilden visar. Det måste i så fall vara toppen 1724 (Måskásjgájsse) vars fårade rasrännor döljs av molnen. Fotoplatsen måste vara på sluttningen av Gurátjåhkkå.

Det stämmer - alla rätt!

Calle

Det var ju kul. Jag funderade på Akka lite grann först, och sedan lite på Abiskotrakten. Jag lägger nu upp ett par bilder av annan karaktär, med två helt olika motiv, om det går bra.

Bilagor

• P1080769.jpg
    P1080769.jpg
    264.2 KB · Visningar: 454
  • P1080526.jpg
    P1080526.jpg
    252.7 KB · Visningar: 461
De två bilderna är tagna inom några mil ifrån varandra. Berget vars sluttning jag står på i första bilden är marginellt högre än fjälltoppen i andra bilden. Det spetsiga fjället i första bilden har varit med i denna tråd förut, men från ett helt annat perspektiv.
Det finns en bild i tråden som är tagen från samma berg som första bilden, riktad mot den kanske mest markanta profilen vid horisonten.

De två bilderna är tagna inom några mil ifrån varandra. Berget vars sluttning jag står på i första bilden är marginellt högre än fjälltoppen i andra bilden. Det spetsiga fjället i första bilden har varit med i denna tråd förut, men från ett helt annat perspektiv.
Det finns en bild i tråden som är tagen från samma berg som första bilden, riktad mot den kanske mest markanta profilen vid horisonten.

Är vi tillbaka i Gällivare?

/ F

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.