Gissa position

Rätt

Det är väl Åreskutan längst bak, ungefär från Anarishållet. Höjdryggen framför skulle därmed kunna vara Fangvalen, i vilket fall du nog står på eller i närheten av Kraapa. Det får i alla fall bli den inledande gissningen.

Det här var en straffspark i öppet mål för dig Kalle! Åreskutan och Fangvalen är det och jag stod på Kraapa när jag plåtade.

Calle

Då kör vi igen....

Fjellvandring%2525202006%252520055.jpg

Jag tror att vi är strax ovanför Alesjaurestugorna (Durkkečohkka) och ser delar av Mårmamassivet och Bogičohkka i bakgrunden med Unna Visttasčohkka som sluttar upp åt höger.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Bilden är tagen från förstukvisten på en fjällstuga, men den ligger långt från alla tre gissningarna.

Vi har varit och nosat i dessa tassemarker förut i tråden, det skall sägas...

Pältsa är inte rätt, men det finns en gräns i närheten. Föregående inlägg innehåller, förutom uppgiften om stugan, ytterligare tre ledtrådar för den skarpögde.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.