Gissa position

Mitt i prick!
Ja det var skillnad, mindre glaciär och mera vatten framför. Om 10 år finns den nog inte kvar.

Det jag minns mest där uppifrån var de enorma moränvallarna nedanför den där lilla glaciären. Tyvärr så är man ju inte riktigt tillräckligt högt för att få riktigt bra utsikt ut över högslätten, så jag ångrar lite att jag inte fortsatte upp på platån ovanför glaciären också men...

Tobias bild #4637 föreställer Guobirčohkkas västbrant ner mot Čeakčavággi och Kungsleden. Det är nästan lite märkligt hur det kan vara så svårt att känna igen vissa platser trots att man varit där flera gånger, men just de här bergsidorna runt Kungsleden har en tendens att förbli anonyma eftersom man oftast bara tittar och tar bilder i dalens riktning hela tiden.

Här kommer en ny bild:
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    14.2 KB · Visningar: 513
Skjuter i mörkret här, Jiegnaffojiegna? Leden skulle kanske kunna vara Nordkalottleden.

Peter P.

Inte någon dum gissning alls, och bilden är nog lite mörk... Går man några dagsmarscher från Jiegnaffo så kommer man kanske hit, men sällan under samma tur. Här passerar dock fler männinskor än genom Gajlavagge trots avsaknad av led. Bla så råkar jag veta att du själv gick förbi här för några år sedan ;)
 
Inte någon dum gissning alls, och bilden är nog lite mörk... Går man några dagsmarscher från Jiegnaffo så kommer man kanske hit, men sällan under samma tur. Här passerar dock fler männinskor än genom Gajlavagge trots avsaknad av led. Bla så råkar jag veta att du själv gick förbi här för några år sedan ;)


Tack för den ledtråden, inte irriterande alls............ :)

Med förbryllade hälsningar
Peter P.
 
Går man upp i den lilla dalen mitt i bilden och fortsätter framåt en bit så leds man snart tillbaks ner till huvuddalen igen, vilket kan vara en trevlig alternativväg för den som inte vill gå efter alla andra.

För er som inte riktigt minns var Peter har vandrat så rör det sig om en av de senare turerna som han har lagt ut dagbok för på sin hemsida. Av någon anledning så saknar vi dock dagböcker från de senaste åren...
 
Din ledtråd låter ju onekligen som den lilla extrasvängen förbi Oarjep Ruohtesjiegna och Boajsájávrásj som man kan ta istället för attt gå Ruohtesvágge. Får inte riktigt ihop det med fotoriktningen men efter att ha klurat en stund (m.h.a. Google Earth) så gissar jag att man ser den här dalgången från norr (mot söder) med Boajsátjåhkkå t.v. och Oarjep Ruohtesjiegna nere t.h. Fotoplats uppe på Jålle kanske?
 
Din ledtråd låter ju onekligen som den lilla extrasvängen förbi Oarjep Ruohtesjiegna och Boajsájávrásj som man kan ta istället för attt gå Ruohtesvágge. Får inte riktigt ihop det med fotoriktningen men efter att ha klurat en stund (m.h.a. Google Earth) så gissar jag att man ser den här dalgången från norr (mot söder) med Boajsátjåhkkå t.v. och Oarjep Ruohtesjiegna nere t.h. Fotoplats uppe på Jålle kanske?

Stämmer alldeles utmärkt!

Fotoplatsen är från något längre norrut, ungefär mitt emellan Nijak och Gisuris.
 
Där ser man... Kul tråd det här där man efter någon ledtråd lyckas klura ut något som man inte hade en susning om från början... Vad ser vi i den här bilden då?
 

Bilagor

  • Picture 439b liten.jpg
    Picture 439b liten.jpg
    149.3 KB · Visningar: 273
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.