Gissa position

Jag tyckte att det var utförslut på bilden och så mycket vegatation. Därför gissade jag åt det hållet.
Så kul att jag fick chansen att lägga ut en ny bild. Denna bild från i somras hade jag tänkt ut som en lämplig nöt innan jag tog den. Hoppas att detta karaktärslösa (?) fjäll inte ska vara alltför lätt att identifiera.

Bilagor

• IMG_0127.jpg
    IMG_0127.jpg
    60.4 KB · Visningar: 376
Det måste vara nåt lurt med beskrivningen - karaktärs-lösa eller karaktär-slösa?
Tänk om lösningen är så här:
Man kommer gående norrifrån och närmar sig en klippbrant, en mycket hög sådan, och den kallas Skierffe

/Hans

Helt rätt Hans.
Skierfes välkända profil ser väldigt beskedlig ut från nordväst där jag tog kortet. Jag väntade med att ta kortet tills Tjakkeli försvunnit från bakgrunden.

Wow, tänk att det gick hem!

Tänkte bryta trenden med svårbedömda, karaktärslösa och dimmiga bilder med raka motsatsen.
Vilket välkänt fjäll?
Det kanske blir fort uppklarat men bildvinkeln är lite annorlunda.

/Hans

Bilagor

• utsid03.jpg
    utsid03.jpg
    94.4 KB · Visningar: 297
Hej!

Tycker att rännorna på bergsidan känns bekanta på något sätt. Är det möjligen Drakryggen? Kanske rentav sydsidan sett från Koupervagges västra ände?

häpp / Fiilokus

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Gick fort det. Så ser den obeskurna bilden ut, tagen från platån öster om Madirjavri.
Kan rekommenderas, mycket fin utsikt över Kebnekaisefjällen.

/Hans

Bilagor

• utsid01.jpg
    utsid01.jpg
    121.3 KB · Visningar: 364
Jag tror att vi ser Urttičohkka och att fotografen står på eller i närheten av Kungsleden strax norr om "Kaitumkåtan".

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.