Gissa position

Hej!

Då hänger jag väl på den nya (?) trenden och tränger mig före. Få se om det blir lite enklare den här gången. Ingen dimma i alla fall... ;-)

häpp / Filiokus
 

Bilagor

  • S6301166.jpg
    S6301166.jpg
    56 KB · Visningar: 398
Hej!

En av gissningarna hittills är ganska nära, inom en rejäl dagsmarsch från rätt ställe. Och väl där kan man se till en annan här på utsidan intensivt diskuterad plats.

häpp / Filiokus
 
Ledtråden "intensivt diskuterad plats" gissar jag är vadet över Ruopsokjåhko. I så fall är vi i Njoatsosvagge i höjd med Goabrekbakte och ser Tjuolldas sluttning.
 
Hej!

Tore har prickat in platsen där fotot är taget bra, men kameran är riktad åt precis andra hållet. Det är Palkatjåkka som kommer ner i ravinen till höger och Skaitatjjåkkå som skymtar till vänster. Men jag tycker Tore kan få rätt ändå och lägga upp nästa bild.

häpp / Filiokus
 
Jag tyckte att det var utförslut på bilden och så mycket vegatation. Därför gissade jag åt det hållet.
Så kul att jag fick chansen att lägga ut en ny bild. Denna bild från i somras hade jag tänkt ut som en lämplig nöt innan jag tog den. Hoppas att detta karaktärslösa (?) fjäll inte ska vara alltför lätt att identifiera.
 

Bilagor

  • IMG_0127.jpg
    IMG_0127.jpg
    60.4 KB · Visningar: 310
Det måste vara nåt lurt med beskrivningen - karaktärs-lösa eller karaktär-slösa?
Tänk om lösningen är så här:
Man kommer gående norrifrån och närmar sig en klippbrant, en mycket hög sådan, och den kallas Skierffe

/Hans
 
Helt rätt Hans.
Skierfes välkända profil ser väldigt beskedlig ut från nordväst där jag tog kortet. Jag väntade med att ta kortet tills Tjakkeli försvunnit från bakgrunden.
 
Wow, tänk att det gick hem!

Tänkte bryta trenden med svårbedömda, karaktärslösa och dimmiga bilder med raka motsatsen.
Vilket välkänt fjäll?
Det kanske blir fort uppklarat men bildvinkeln är lite annorlunda.

/Hans
 

Bilagor

  • utsid03.jpg
    utsid03.jpg
    94.4 KB · Visningar: 229
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.