Gissa position

Hej!

Sarvesvagge är inte rätt. "Min" dal är betydligt mer sällan besökt än Sarvesvagge, och ligger dessutom en försvarlig sträcka därifrån.

häpp / Filiokus
 
den var knepig den här, inte många detaljer att ta fasta på, men en ny gisssning:

I sluttningen nedanför Snjalzogurra i riktning österut genom Leavasvaggi
 
Hej!

Jag har själv inte varit i Leavasvagge, men efter en kartkoll så förefaller det som att det iallafall är en ganska bra gissning. Förutom det att "min" dal inte är stängd i ena änden så påminner topologin i de båda dalarna om varandra, ganska flack dalbotten och inte så farligt höga omgivande fjäll. Den senaste gissningen har också fört oss avsevärt närmade slutmålet.

Jag återkommer med fler ledtrådar efter nästa gissning (om det behövs).

häpp / Filiokus
 
Hej!

Nej, inte heller handlar det om Guodekvagge. Genom den dalen jag söker har det en gång i tiden funnits en rösad vandringsled. Och jag råkar veta att flera av de rutinerade fjällrävarna här på tråden har besökt dalen.

häpp / Filiokus
 
Hej!

Nej, inte Lapporten heller.

Nästa ledtråd hör ihop med att de samiska geografiska namnen är platsbeskrivande. I "min" dal har man tydligen haft lite problem med att göra upp eld. Varför då, kan man undra...?

häpp / Filiokus
 
Muorahisvággi -- den vedlösa dalen -- väster om Tjäktjastugan. Eller? :)

Där satt den! Men det satt långt inne, eller hur.

Renarna på bilden utgjorde underhållningen då jag satt och lagade och åt min lunch den dagen. Jag hade hittat ett alldeles slätt och vågrät klippblock, ca 2x3m, där jag hade slagit mig ner, med utsikt över dalen. Rätt vad det är hörde jag hur det prasslade bakom mig, och först trodde jag att det var en regnskur. Men då jag vände mig om såg jag renflocken passera bara 5m ifrån mig. Och de såg inte mig. Under den nästkommande halvtimmen gick de fram och tillbaka, både bakom och framför mig. De verkade liksom inte kunna bestämma sig, eller så gick de runt och "letade" efter något. Men det var iallafall intressant att se hur ledarsarven verkligen styrde hela flocken. De andra gick dit han gick.

Häpp / Filiokus
 
Hej!

Dalen torde vara "Påssusvagge". Jag har en liknande bild mitt lilla arkiv, tagen från Kartetjåkka, berget väster om Alesvaggestugorna. Eftersom din bild förefaller vara tagen något mer norrut och något lägre än från Kartetjåkkas topp gissar jag att du står på Alisbuoldda när du knäpper.

häpp / Filiokus
 
Nu är du ute och traskar i värsta fjällporren igen...
Ja du Kalle. Vad ser vi?
Detta är då klassisk ‘Vistasfjäll.-vy’ Den vyn som alla vi älskar!
Jo, vi ser: toppar inne’ i mina’ å’ dina favvo-fjäll. Då :)här på din bild in i Påssusvagge: toppar, tv. 1678,1792, 1807.osv.
Du är typ uppe på.: Gardetjåkka?
Glaciären är Rieppieglaciären.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.