Gissa position

Muorahisvággi -- den vedlösa dalen -- väster om Tjäktjastugan. Eller? :)

Där satt den! Men det satt långt inne, eller hur.

Renarna på bilden utgjorde underhållningen då jag satt och lagade och åt min lunch den dagen. Jag hade hittat ett alldeles slätt och vågrät klippblock, ca 2x3m, där jag hade slagit mig ner, med utsikt över dalen. Rätt vad det är hörde jag hur det prasslade bakom mig, och först trodde jag att det var en regnskur. Men då jag vände mig om såg jag renflocken passera bara 5m ifrån mig. Och de såg inte mig. Under den nästkommande halvtimmen gick de fram och tillbaka, både bakom och framför mig. De verkade liksom inte kunna bestämma sig, eller så gick de runt och "letade" efter något. Men det var iallafall intressant att se hur ledarsarven verkligen styrde hela flocken. De andra gick dit han gick.

Häpp / Filiokus

Vad är detta för dalmynning -- och varifrån är bilden tagen?

gp80.jpg

Hej!

Dalen torde vara "Påssusvagge". Jag har en liknande bild mitt lilla arkiv, tagen från Kartetjåkka, berget väster om Alesvaggestugorna. Eftersom din bild förefaller vara tagen något mer norrut och något lägre än från Kartetjåkkas topp gissar jag att du står på Alisbuoldda när du knäpper.

häpp / Filiokus

Nu är du ute och traskar i värsta fjällporren igen...
Ja du Kalle. Vad ser vi?
Detta är då klassisk ‘Vistasfjäll.-vy’ Den vyn som alla vi älskar!
Jo, vi ser: toppar inne’ i mina’ å’ dina favvo-fjäll. Då :)här på din bild in i Påssusvagge: toppar, tv. 1678,1792, 1807.osv.
Du är typ uppe på.: Gardetjåkka?
Glaciären är Rieppieglaciären.

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Ja, ja.. men det var ju så med Piellorieppe och Pärs bild förut, att det inte direkt gick i mål, trots att jag gissade...
Jaha? ojdå, vilken vy.. Du kan verkligen detta med foto och välja i fjällen..
Men, mest tycker jag ändå om molnen vid Kåtotjåkka på bilden din! Då där till vänster. Ett bortglömt fjäll här på ‘Gissa position‘.
Hoppas någon kan lägga in nått om just det fjället någon gång här.. Därifrån finns verkliga oändliga vyer verkligen ovanliga
.
Ja då, nu.. tänker jag vara så fräck att jag förbigår denne .‘Filip’, som ju hade mer rätt, och hann före, i positionen före mig - och med hans molniga bilder ifrån okända dalar, - och gör som dom de flesta här, tränger mig just före.
Nu tycker jag, ..att vi kunde gissa på en mer grön, kanske mer lugn och ‘kulturell’ bild. Kanske en bild som många kan, och känner kanske på nått vis igen.
Här alltså:
Väldigt känt. Gissa nu!

Bilagor

• imm-016.jpg
    imm-016.jpg
    57.7 KB · Visningar: 450
För att undvika ytterligare ping-pong-spel åtminstone ett tag nöjer jag mig tills vidare med att lägga in en "systerbild": ;)

s.jpg

Åh, äntligen en bild från min hemmaplan - Vindelfjällen, denna anspråkslösa pärla bland fjällområden.

Stabburet - med njalla och allt!

Jag tror att vi förflyttat oss till andra sidan av Ammarfjället, närmare bestämt Guovddajuhkas dalföre öster om Skidbäcksbaracken, med Fierrás där bak. Fotoplatsen kan vara på eller i närheten av toppen av Nássa.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.