Gissa position

..men så svårt...

Märklig bild Pär.
Du har en osedvanlig förmåga att tränga in i dramatiken i Sareks vilda toppar med dina foton.. Först när jag såg bilden tänkte jag med åt ‘Äpar-hållet‘, typ ‘Nilaskammen‘.. Men sedan säger du att det ej är det..
Jag drar mig till minnes en kamvandring jag gjorde i Skårki en gång.. Det var rätt vilt och brutet där med.. Men jag tror inte det är Skårki heller..
A.H.-toppen tror jag inte det är....
Jag gissar på att du tagit bilden med ett teleobjektiv och att det är (Piellorieppe-Ålkatj) eller Piellorieppe östkam mot Glaciärtoppen? som du valt ut åt oss...Eller du fotat ifrån Tielma mot Glaciärtoppen...?
Är tyvärrför övertrött för att lösa det rakt av.. Behöver karta.
Det är väldigt svårt att ta saker rakt upp och ner.
 
Det bränns rejält för Anders där på slutet, men vi är inte riktigt framme. Det här är ett snudd på totalt bortglömt berg som man inte ser om man går utefter de vanliga färdvägarna. Jag har tagit bilden på långt håll med 400mm på kameran. Även därifrån smälter det normalt sett in och blir ett i mängden av högre och minst lika skarpa berg runt ikring. Det är nästan så att man undrar om alla tre topparna ens är bestigna...
 
Senast ändrad:
Jag vet inte vad du menar med bränns rejält,(?) men, ‘Glaciärtoppen’ är toppen:1678 i Piellorieppe, den som ligger söröver Piellorieppe-Stullo. Glaciärtoppen har en annan topp benämd: ‘Lilltoppen’. Alla tre ligger ovanför östkammen i P.
Jegnatjåkkå ? Näh, inte alls.. Det ligger ju i Luttomassivet.
 
Jo, jag letade fram Abrahamsons karta över massivet, insåg vad du menade och tog bort det sista av vad jag skrivit - så nu blir nog tråden lätt svårföståelig :)

Att det bränns rejält betyder att du är väldigt nära, men inte rätt! Från alla de toppar du räknat upp så har man mycket god utsikt över 'mitt' berg.
 
Senast ändrad:
Hej!

Fotot är taget åt öster i Singivagge, ungefär vid förgreningen mot Durlings led. Ovanför bäckravinen till höger i bild, dold bakom dimman, ligger den stora tomma glaciärnischen på Singitjåkkas nordsida.

häpp / Filiokus
 
#498

Hoppsan då..
Här går det undan..ibland står sidan still under flera dagar.. för att sedan galoppera fram med olika bilder..

Jo visst kanske man kan säga det att Stullo-topparna i Piellorieppe har sin egen profil och sin egen historia. Alla ‘stolarna’ har ju sin egen särart men dom är faktiskt lätta att komma upp på. Men tyvärr har dom ju förbigåtts av kända bestigare i den högre skolan och vandrare, som tyvärr satsat på andra vyer i området. Det tär ju på krafterna att ägna dessa fjäll uppmärksamhet då andra mer högre och brantare i massivet gäckat och lockat. Man måste ju gå ett tag för att komma dit ändå. Och allt ligger ju avigt till dessutom där.
Den toppen jag inte ens kände till ‘ Stuolotjåkkå’(1780) är inte vidare klättrad, vad det verkar.-(Hellman eller Stormark på sextiotalet.. Någon kanske vet här?)

Det är lite så, att när det inte finns namn eller när namn utlämnas stiger mystiken.
Piellorieppe är ändå det fjällmassiv i Sarek som är mest komplext och lockande.
Det vore kul om folk kunde skriva lite mer här om topparna på nått vis, i samband med trådlösningar eller bilduppläggning.
Genom kunskap och fakta bygger vi ju gemensamt upp något som alla har glädje av.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.