Gissa position

Hej!

Fotot är taget åt öster i Singivagge, ungefär vid förgreningen mot Durlings led. Ovanför bäckravinen till höger i bild, dold bakom dimman, ligger den stora tomma glaciärnischen på Singitjåkkas nordsida.

häpp / Filiokus

Okidoki, då fortsätter vi med en annan dal...

/ F

Bilagor

• 40 Renar i Muorahisvaggi.jpg
    40 Renar i Muorahisvaggi.jpg
    46.4 KB · Visningar: 470

Hoppsan då..
Här går det undan..ibland står sidan still under flera dagar.. för att sedan galoppera fram med olika bilder..

Jo visst kanske man kan säga det att Stullo-topparna i Piellorieppe har sin egen profil och sin egen historia. Alla ‘stolarna’ har ju sin egen särart men dom är faktiskt lätta att komma upp på. Men tyvärr har dom ju förbigåtts av kända bestigare i den högre skolan och vandrare, som tyvärr satsat på andra vyer i området. Det tär ju på krafterna att ägna dessa fjäll uppmärksamhet då andra mer högre och brantare i massivet gäckat och lockat. Man måste ju gå ett tag för att komma dit ändå. Och allt ligger ju avigt till dessutom där.
Den toppen jag inte ens kände till ‘ Stuolotjåkkå’(1780) är inte vidare klättrad, vad det verkar.-(Hellman eller Stormark på sextiotalet.. Någon kanske vet här?)

Det är lite så, att när det inte finns namn eller när namn utlämnas stiger mystiken.
Piellorieppe är ändå det fjällmassiv i Sarek som är mest komplext och lockande.
Det vore kul om folk kunde skriva lite mer här om topparna på nått vis, i samband med trådlösningar eller bilduppläggning.
Genom kunskap och fakta bygger vi ju gemensamt upp något som alla har glädje av.

Hej!

Sarvesvagge är inte rätt. "Min" dal är betydligt mer sällan besökt än Sarvesvagge, och ligger dessutom en försvarlig sträcka därifrån.

häpp / Filiokus

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
den var knepig den här, inte många detaljer att ta fasta på, men en ny gisssning:

I sluttningen nedanför Snjalzogurra i riktning österut genom Leavasvaggi

Hej!

Jag har själv inte varit i Leavasvagge, men efter en kartkoll så förefaller det som att det iallafall är en ganska bra gissning. Förutom det att "min" dal inte är stängd i ena änden så påminner topologin i de båda dalarna om varandra, ganska flack dalbotten och inte så farligt höga omgivande fjäll. Den senaste gissningen har också fört oss avsevärt närmade slutmålet.

Jag återkommer med fler ledtrådar efter nästa gissning (om det behövs).

häpp / Filiokus

Hej!

Nej, inte heller handlar det om Guodekvagge. Genom den dalen jag söker har det en gång i tiden funnits en rösad vandringsled. Och jag råkar veta att flera av de rutinerade fjällrävarna här på tråden har besökt dalen.

häpp / Filiokus

Hej!

Nej, inte Lapporten heller.

Nästa ledtråd hör ihop med att de samiska geografiska namnen är platsbeskrivande. I "min" dal har man tydligen haft lite problem med att göra upp eld. Varför då, kan man undra...?

häpp / Filiokus

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.