Gissa position

Jag tror att vi förflyttat oss till andra sidan av Ammarfjället, närmare bestämt Guovddajuhkas dalföre öster om Skidbäcksbaracken, med Fierrás där bak. Fotoplatsen kan vara på eller i närheten av toppen av Nássa.

Helt rätt!

Har du gått där Kalle? Jag trodde ändå att bilden skulle ställa till med lite huvudbry.

Ok, dags för ny bild.

Har du gått där Kalle? Jag trodde ändå att bilden skulle ställa till med lite huvudbry.

Jo, jag kom norrifrån och gjorde sedan en toppturRierruogájsie. Jag tyckte det var något bekant över den grunda dalen och när Vindelfjällen redan var på tal, så...

Ny bild som sagt:
gp81.jpg

Jo, jag kom norrifrån och gjorde sedan en toppturRierruogájsie. Jag tyckte det var något bekant över den grunda dalen och när Vindelfjällen redan var på tal, så...

Ny bild som sagt:
Visa bilaga 5919

När min bror bodde i Östersund i mitten av 1990-talet besökte jag honom där några gånger. Vi åkte ofta på fiskeresor över helgen till Jämtlandsfjällen. Området där bilden är tagen kändes bekant och efter att ha konsulterat några foton från förr (på 1990-talet var bilder inte sällan tagna med analoga kameror och framkallade från negativ till fotopapper), gissar jag på att det vi ser är en av Stendalstjärnarna (östra?).

Av bilderna att döma fick vi ingen fisk.

Området där bilden är tagen kändes bekant och efter att ha konsulterat några foton från förr (på 1990-talet var bilder inte sällan tagna med analoga kameror och framkallade från negativ till fotopapper), gissar jag på att det vi ser är en av Stendalstjärnarna (östra?).

Precis så är det -- eller Åelkiemaadtegenjaevrieh om man vill krångla till det. ;)
Lill-Stensdalsfjället reser sig till vänster och de nordligaste av Smällhögarna syns längre bort.

Hej!

Då hänger jag väl på den nya (?) trenden och tränger mig före. Få se om det blir lite enklare den här gången. Ingen dimma i alla fall... ;-)

häpp / Filiokus

Bilagor

• S6301166.jpg
    S6301166.jpg
    56 KB · Visningar: 467

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Hej!

En av gissningarna hittills är ganska nära, inom en rejäl dagsmarsch från rätt ställe. Och väl där kan man se till en annan här på utsidan intensivt diskuterad plats.

häpp / Filiokus

Ledtråden "intensivt diskuterad plats" gissar jag är vadet över Ruopsokjåhko. I så fall är vi i Njoatsosvagge i höjd med Goabrekbakte och ser Tjuolldas sluttning.

Hej!

Tore har prickat in platsen där fotot är taget bra, men kameran är riktad åt precis andra hållet. Det är Palkatjåkka som kommer ner i ravinen till höger och Skaitatjjåkkå som skymtar till vänster. Men jag tycker Tore kan få rätt ändå och lägga upp nästa bild.

häpp / Filiokus

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.