Gissa position

Tack ! Helt jävla underbar bild, har suttit och identifierat toppar som jag ej sett från detta håll förut.
Då kan jag bespara dig mödan, för du har rätt... ;)

Fotoplatsen är Vássačohkka 1725. Rackarns fin dag var det -- och likaledes rackarns fin fusktelis medelst turskidor ner bredvid glaciären på sydostsidan. Här är ett färskt panorama som visar mer av utsikten. Jag upprepar: detta område är speciellt!

Svår bild va?

Det verkar som om alla topografiska experter är som bortblåsta och lyser med sin frånvaro nu.

Ni har några enkla ledtrådar att gå på som redan har getts.
1. Bilden är i förmiddagsljus.. Alltså är bilden tagen söder ifrån.
2. Fjället ligger invid en led.

Om ni tittar noggrant ser ni en målad sten med orange markering. En ganska väl trampad stig, tillika till höger i förgrunden en sten som är som en rastplats.

Här är en delbild av fjället i fråga.

Bilagor

• imm-037.jpg
    imm-037.jpg
    175.4 KB · Visningar: 429

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Nu får ni skärpa er

Jag förstår inte riktigt hur du får ihop det till just Lapporten?. Av alla platser i fjällen. Den platsen om någon har väl en omisskännelig karaktär. Men, hur som helst, det är det inte, inte... på långa vägar...

Lika obegripligt som den gissningen var, förstår jag inte var alla fjällexperter är här.
Dom, som alltid utmärker sig med att klämma alla bilder, i omöjliga vinklar på: Unna Räitavagge, eller Routesvagge på tre fyra minuter..
Dom lyser tydligen med sin frånvaro just nu.

Jag förstår inte riktigt hur du får ihop det till just Lapporten?. Av alla platser i fjällen. Den platsen om någon har väl en omisskännelig karaktär. Men, hur som helst, det är det inte, inte... på långa vägar...

Lika obegripligt som den gissningen var, förstår jag inte var alla fjällexperter är här.
Dom, som alltid utmärker sig med att klämma alla bilder, i omöjliga vinklar på: Unna Räitavagge, eller Routesvagge på tre fyra minuter..
Dom lyser tydligen med sin frånvaro just nu.

Vilken tråkig attityd, Anders.

Lapporten är väl en gissning lika god som någon annan.

Men Anders, det måste du väl förstå att vi självutnämnda fjällexperter inte vill förknippas med Kungsleden! Särskilt inte den del som går precis söder om Kvikkjokk som jag hört ska vara exceptionellt platt, skogig och tråkig. Man lär visst bara gå förbi ett enda brant berg på hela vägen, och då dessutom bara i skuggan av detta om man kommer i kvällningen...

Men Anders, det måste du väl förstå att vi självutnämnda fjällexperter inte vill förknippas med Kungsleden! Särskilt inte den del som går precis söder om Kvikkjokk som jag hört ska vara exceptionellt platt, skogig och tråkig. Man lär visst bara gå förbi ett enda brant berg på hela vägen, och då dessutom bara i skuggan av detta om man kommer i kvällningen...

Jag har inte direkt tänkt i dom banorna. Men jag förmodar att det antagligen tänks så.. Att viss områden upplevs eller delas upp i attraktiva och mindre attraktiva delar. Det är väl därför det blir så mycket Kebnekajse och Sarek här och andra delar hamnar i skymundan.

Men visst, du har ju rätt då det gäller platsen. Fjället är ju ‘Kåbtapakte’.
För mig betecknar dom här områdena en enorm vidsträckthet i landskapet. Vad jag menar är att det har en egen karaktär, omisskännelig, öde och lite vemodig.

Den här tråden är oerhört bildande och lärorik.
Anders senaste bildgåta #2713 är var helt enkelt alldeles lysande bra! En mäktig sydvänd bergvägg med stor platå framför, delvis bevuxen med fjällbjörk, en vandringsled och en liten spetsig topp längst i öster. Kan det bli enklare tänkte jag och satt med alla mina kartor i två dagar och letade förgäves. Visst hittade jag många branter men inte med alla dessa attribut. Några gånger har jag lyckats idetifiera platser på detta sätt men på denna bildgåta gick jag bet. Det fanns helt enkelt inget så stort berg som passade in på bilden. När Pär antydde att han visste vad det var kollade jag ännu en gång denna sträcka men fann inget som var tillräckligt stort på bredd, höjd och djup. Kåbtapakte låg där, men den lilla kullen kan det ju inte vara - trodde jag. Nu när svaret är givet så inser jag att jag lärt mej något nytt - igen.
Jag har helt enkelt feltolkat bilden och föreställt mej ett mycket större berg. Och den där lilla spetsiga toppen (ser ju ut så från lägre höjd) i högerkanten är ju ingen topp, endast en utskjutande pelare som blir en liten blipp i höjkurvorna. Sånt har man råkat ut för många gånger då man undrat varför en topp eller en kulle inte är utmärkt på kartan - det är bara en synvilla för den som befinner sej på lägre höjd.
Med dessa nya insikter hoppas jag kunna förbättra förmågan att översätta kartan till topografi och tvärtom, hoppas det kommer nya kluriga bilder att gissa på

När ingen gissat på en tid så bör någon tycker jag skicka en spekulation för att starta diskussionen igen ungefär som i sällskapsleken tjugo frågor.

Jag skäms inte för "dumma frågor". Sådana för ofta diskussionen framåt.

Det som stämmer med Lapporten snett från söder är del en relatívt bred dalgång och jag vill minnas att det finns lite björkskog där på södra sidan. Det som inte stämmer är att det inte är så flackt som på din bild men vet man inte exakt bildrikning objektivtyp osv kan det vara svårt att få allt att stämma när man tittar på kartor.

Att gissningen var fel gör inget, nu kan tråden gå vidare.

Thure

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.