Gissa position

Stämningen på fotot är onekligen lite Hambergsk, så det kan kanske handla om Sarek ändå. Om man gissar på utsikt västerut från Säkok/Luottolahko? Hett, ljummet eller iskallt?

/ Filiokus

Men är det inte den där Bogičohkka-vaggan vi ser igen? Och där emellan kanske södra utlöparen av Unna Visttasčohkka. Plats för foto borde då vara Påssustjåkka. :)

Men annars håller jag med Filip, stämningen är hambergsk. Vinjetteringen och färglösheten förstärker känslan av att det är ett foto från förra sekelskiftet.

Men är det inte den där Bogičohkka-vaggan vi ser igen? Och där emellan kanske södra utlöparen av Unna Visttasčohkka. Plats för foto borde då vara Påssustjåkka. :)

Ja det helt rätt Thomas! Du kan dina Kebnekaisefjäll.
Bilden är tagen ifrån toppen på Påssustjåkka mot Mårmafjällen och visst, den där lilla hängande dalen vid Påkketjåkka, som ‘Mellpat’ lanserade här, ja den ‘hänger med’ fortfarande..:)

Hej!

Nu tänkte jag vara så fräck att jag klämmer mig före och lägger ut nästa bild. Jag har äntligen fått igång internetuppkopplingen hemma och det ska vi så klart fira med en bildgåta. Så, precis som vanligt: vad är det vi ser (t ex berget till höger och högsta toppen bak till vänster) och var någonstans står fotografen?

häpp / Filiokus

Bilagor

• S6300409.jpg
    S6300409.jpg
    70.5 KB · Visningar: 473
Det här var knepigt. Min första tanke gick till Sulitelma och Jegnaffo men då stämmer inte förgrunden.
Så här kommer en vild gissning: Om man står på toppen av Kårsatjåkka (mellan Teusajaure och Kaitumjaure) och tittar VNV så har man Sanarcohkka till höger, Teusadalen längst till vänster och massivet med Rezebakti, Azekcohkka, Maidahacohkka m.fl. längst bort. Småsjöarna i förgrunden passar också in i denna vy.
(Det här med att ändra tangentbordslayout var lite överkurs för mej så det får vara)

Det här var knepigt. Min första tanke gick till Sulitelma och Jegnaffo men då stämmer inte förgrunden.
Så här kommer en vild gissning: Om man står på toppen av Kårsatjåkka (mellan Teusajaure och Kaitumjaure) och tittar VNV så har man Sanarcohkka till höger, Teusadalen längst till vänster och massivet med Rezebakti, Azekcohkka, Maidahacohkka m.fl. längst bort. Småsjöarna i förgrunden passar också in i denna vy.
(Det här med att ändra tangentbordslayout var lite överkurs för mej så det får vara)

Det kan inte bli mer rätt. Imponerande träffsäkerhet!

Jag gjorde turen till Kårsatjåkkas topp (1703 m) som en liten avstickare på väg från Teusajaure till Kaitumjaure. Hela den svagt sluttande "toppkammen" är täckt av klappersten och är förvånansvärt lättgången. Fin utsikt åt norr, med Stuor Russka och Sälka i blickfånget. Vid mitt besök var Kebnekaise inbäddat i moln, men det borde teoretiskt sett vara fin utsikt även åt det hållet.

Häpp / Filiokus

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Roligt att lyckas med kart-tolkning då och då.
Här kommer en annan vy med lite fors och lugnvatten. Var då? Berget till höger?

Bilagor

• utsid026.jpg
    utsid026.jpg
    121.8 KB · Visningar: 621
Hmmm, jåkk med väldigt mycket väldigt blågrått vatten i... Har inte du en massa bilder på en sådan i ditt album?

Jomenvisst, och just den här passar ju alldeles utmärkt in strax nedströms Gásákjávrre?

I så fall är det Duvggejåhkå riktning mot Staloluokta. Berget är då Goabrek ungefär halvvägs dit.

Just din bildserie på Duvggejåhkå fascinerar mig. Det där är ju en sådan där plats som man inte direkt bara 'råkar' gå förbi, utan som kräver en dedikerad tur just för att titta på och följa jokken.

Här kommer en bild på ett litet hus som väl inte borde vara allför svårt att lokalisera?

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    22.6 KB · Visningar: 596
Just din bildserie på Duvggejåhkå fascinerar mig. Det där är ju en sådan där plats som man inte direkt bara 'råkar' gå förbi, utan som kräver en dedikerad tur just för att titta på och följa jokken.

Här kommer en bild på ett litet hus som väl inte borde vara allför svårt att lokalisera?

Renvaktarstugan vid Njiraujåhkå?

Vi ser Niendoalke som den lilla kullen närmast stugan. Lite längre bort ser vi Vuoinesvaratj. Ännu lägre bort ståtar Sarek-massivet och vi se delar av Vuoinesjekna och Sarvajekna.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.