Gissa position

Renvaktarstugan vid Njiraujåhkå?

Vi ser Niendoalke som den lilla kullen närmast stugan. Lite längre bort ser vi Vuoinesvaratj. Ännu lägre bort ståtar Sarek-massivet och vi se delar av Vuoinesjekna och Sarvajekna.

På pricken!

Till vänster, vid sidan av stenblocket, ser man också den gamla förfallna kåtan på platsen.

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    36.2 KB · Visningar: 541
Hej!

Efter lite kartkoll och bildsnokande på internet har jag nu kommit fram till en gissning: Den rundade toppen till vänster är det "gamla" Mårmatjåkka, den på kartan idag namnlösa toppen 1938. Till höger i bild är toppen 1888 och Höktopparna. Och slutligen, glaciären är Mårmaglaciären.

I sommar får jag med egna ögon se om jag hade rätt. En tur till Mårma är inplanerad, och jag tänkte ta en tripp runt glaciären också.

häpp / Filiokus

I sommar får jag med egna ögon se om jag hade rätt. En tur till Mårma är inplanerad, och jag tänkte ta en tripp runt glaciären också.

Då kan jag bespara dig mödan, för du har rätt... ;)

Fotoplatsen är Vássačohkka 1725. Rackarns fin dag var det -- och likaledes rackarns fin fusktelis medelst turskidor ner bredvid glaciären på sydostsidan. Här är ett färskt panorama som visar mer av utsikten. Jag upprepar: detta område är speciellt!

Bespara mödan...

Ja. I den här tråden har mer eller mindre tydliga bilder uppträtt hit och dit... Tydligheten har gjort att vi kunnat gissa på dessa. Utan tydlighet ingen gissning. När man ofta tittar på bilder tror man ju ofta att: ‘Ja där har jag ju varit...’
Nu lägger Kalle in en helt i mitt tycke otrolig bild som på nått vis blir ‘övertydlig‘, outsägligt estetisk ,ovanlig, fantastisk och rentav fantasieggande, berättande ifrån höger till vänster..
Man undrar.. Är det Kebnekajsefjällen? Det ser ju nästan overkligt ut. Alltför tydligt: kolla här Knivkammen å’ Pyramiden ... Är vi på en främmande planet. i Anderna?

Vad ska vi gissa på.? Och, vi har ju redan gissat.
Det är ju nästan så att ju man i den här mer än övertydliga bilden att vi glömmer hur ‘diamanterna gnistrar’.. Men så är det i fjällen, dom framstår ju på vårvintern som något overkligt.

Det här är nog en av de bättre panoramabilderna jag sett ifrån Mårma.!
Det är med inlägg som dina här, som får oss att vilja komma vidare, klättra upp och plåta!
Tack!

Då kan jag bespara dig mödan, för du har rätt... ;)

Fotoplatsen är Vássačohkka 1725. Rackarns fin dag var det -- och likaledes rackarns fin fusktelis medelst turskidor ner bredvid glaciären på sydostsidan. Här är ett färskt panorama som visar mer av utsikten. Jag upprepar: detta område är speciellt!

Det där panoramat var verkligen nå't i hästväg! Hoppas på lika fint väder i sommar.

Och nu till nästa bild. Lycka till!

/ Filiokus

Bilagor

• S6301396.jpg
    S6301396.jpg
    57.2 KB · Visningar: 534

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Det där panoramat var verkligen nå't i hästväg! Hoppas på lika fint väder i sommar.

Och nu till nästa bild. Lycka till!

/ Filiokus

Lite klurigt tycker jag. Stenskravlet i förgrunden skymmer en hel del. Men icke desto mindre rätt intressanta detaljer.

Jag har bestämt mig för att det är Tuolpagorni-toppen du är på väg uppför. Vi ser Ladjovagge breda ut sig bortåt i bild. Till höger skymtar Skarttoaivis nordsida.

Hej!

Nej, inte Drakryggen heller. Men "mitt" berg har en snarlik topologi, så helt snett ute är du då inte.

häpp / Filiokus

Är det så att vi fortfarande inte lämnat Området, utan du står på Nállus rygg och tittar åt öster mot Visttasvággi? I så fall Vássanjunnji till vänster och Reaiddáčohkka till höger.

Är det så att vi fortfarande inte lämnat Området, utan du står på Nállus rygg och tittar åt öster mot Visttasvággi? I så fall Vássanjunnji till vänster och Reaiddáčohkka till höger.

Där satt den!

Det är mycket riktigt från Nallos rygg, närmare bestämt så långt österut man kan komma innan "svackan" ut till själva nålen.

häpp / Filiokus

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.