Gissa position

Mitt förråd av toppbilder är inte lika omfattande som mellpat's, men den här kan kanske vara intressant att gissa på. Vad syns och var står jag när bilden tas?

Längst bort: Kanalberget.
Näst längst bort: Skårvatjåhkkå
Näst näst längst bort: Svårt att säga: Mikkatjåhkkå?

Givet detta borde det vara en bild tagen med stark tele (eller en förstoring), tagen från Sarektjåhkkå!

mellpat

Avslutat
Den branta toppen i förgrunden tror jag är västra toppen (1825) på Räitatjåkka sedd norrifrån. Är bilden kanske tagen från huvudtoppen på Påssustjåkka (1935)?

Det börjar brännas. Förgrunden är rätt och riktningen också men inte fotoplatsen. Riktigt så långt bort står jag inte, även om detta förmodligen också syns därifrån. Såg att LRC var inloggad ett tag och trodde att han skulle lösa gåtan på direkten. Vad övrigt syns på bilden?

Det börjar brännas. Förgrunden är rätt och riktningen också men inte fotoplatsen. Riktigt så långt bort står jag inte, även om detta förmodligen också syns därifrån. Såg att LRC var inloggad ett tag och trodde att han skulle lösa gåtan på direkten. Vad övrigt syns på bilden?

Jahapp, bäst jag levererar då. ;)

Först och främst, nämnda Reaiddáčohkka V utgör den sluttning som syns närmast kameran i net nedre vänstra hörnet, medan den branta toppen i bildens mitt (vilken är vad jag tolkade "den branta toppen i förgrunden" som) är Vaktpostens nordvästtopp. Därbakom syns Vaktpostglaciärens västra del samt fler delar av Vaktpostmassivet och längst bak i bild skymtar toppen av Čeakčahjälmen. Fotoplatsen är sannolikt på eller nära Nállus toppkam, kanske även toppen.

Hade inte kunnat förklara det bättre själv, och dom där samiska skrivtecknen vet jag inte hur man trollar fram. Västra delen av Nallos toppkam är fotoplatsen

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Hade inte kunnat förklara det bättre själv, och dom där samiska skrivtecknen vet jag inte hur man trollar fram. Västra delen av Nallos toppkam är fotoplatsen

Det är ingen magi inblandad, utan det handlar om att lägga till en lämplig tangentbordslayout i operativsystemets språkinställningar. Den jag använder mig av har 'č' på x-tangenten, d.v.s. alldeles bredvid 'c', så det blir extra enkelt.

Teknikaliteter åsido, var finner man denna "osvenska" vy?

gp66.jpg

Fin vinterbild så här på vårkanten..

Om den är 'osvensk', vet jag ej.. men den är väl dramatisk och speciell..

Det verkar svårt att släppa detta område tydligen..för en del här..
Jag gissar på: Att det är en bild av just Påssåstjåkkas, lilla ‘extra’sydtopp..igen då.. Ja just det! Den större Sydtoppen (1839) är ju den bredvid till höger..
.... glaciären, den lilla spetstoppen brevid, ja just det.. och du står ju vid jokkrännan, nere vid sydtoppen utav Unna Vistastjåkka ungefär där nere i dalöppningen.
Så är det!

Aj då kanske jag gjorde en blunder som beställde en BD10 och den detaljerade kartan över Keb häromdagen men priset från Adlibris var bra.

Är det Utekartan eller någon annan som producerar Magnus?

Thure

Magnus svarade i mailform. Utekartan planerar producera 4 kartblad i 1/50 000 som skall vara klara till midsommar. Men jag har inte sett något på deras hemsida ännu.

Thure

Om den är 'osvensk', vet jag ej.. men den är väl dramatisk och speciell..

Det verkar svårt att släppa detta område tydligen..för en del här..
Jag gissar på: Att det är en bild av just Påssåstjåkkas, lilla ‘extra’sydtopp..igen då.. Ja just det! Den större Sydtoppen (1839) är ju den bredvid till höger..
.... glaciären, den lilla spetstoppen brevid, ja just det.. och du står ju vid jokkrännan, nere vid sydtoppen utav Unna Vistastjåkka ungefär där nere i dalöppningen.
Så är det!

Så är det. Och visst är det väl något alldeles speciellt med just detta område? :)

Så är det. Och visst är det väl något alldeles speciellt med just detta område? :)

Menar du området kring mellersta Vistasdalen/Sielmatjåkka så måste jag hålla med. Svårt att peka på vad, kanske kontrasten mellan stora toppar och den låga, breda Vistasdalen som ligger så nära varandra.

Ny bild att gissa på.

Menar du området kring mellersta Vistasdalen/Sielmatjåkka så måste jag hålla med. Svårt att peka på vad, kanske kontrasten mellan stora toppar och den låga, breda Vistasdalen som ligger så nära varandra.

Midsommar. Året är 1992. Först kan man ju tro detta är en så kallad ‘vinterbild’ men det är det alltså inte. Det året var väldigt snörikt kan jag upplysa om.
Så.. Vilka fjäll ser man här?
Och var står jag?

(Nu ska det bli intressant hur snabbt den här gissningen går!)

Ja naturligtvis. Området är nog det finaste området i Svenska fjällen. Ingenstans finns det sådan rumslighet, dramatik och dessutom om man ska använda ordet skönhet så finns detta här.

Bilagor

• imm-048.jpg
    imm-048.jpg
    25.3 KB · Visningar: 499

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.