Gissa position

Nope! Men bra försök.

För fyra poäng: Svaga floder kunde man tro kom härifrån. Månne Smepelle bor i närheten? Kanske, vi får ta en sväng ner i backen och se efter.

Jag får inte riktigt kläm på ledtrådarna, men kan ändå inte låta bli att chansa på Klövsjöfjällen, har dock inte hittat någon plats som stämmer exakt. Kanske Bäckehågna?

avslutat-1105

Avslutat
Ha! Mulen, Städjan och Ulandshögen ligger alla i Idrefjällen. Det borde vara Mulen som är svaret.

Och det går en stig till Mulens topp uppför en brant som skulle kunna vara den på bilden, så om toppturen misslyckades så kan bilden vara tagen någonstans nedanför den branten. Stigen fortsätter till Ulandshögens fäbodvall (eller vad det är, det är svårt att se på Eniros karta).

Om himlen är Mulen så skiner solen naturligtvis inte särskilt klart, och jag antar att det finns någon slags pyramid i närheten. Den enda ledtråden jag inte förstår är den med "svaga floder". Österdalälven? Nja...

Senast ändrad:

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
För två poäng: Nip mig i armen vilken snygg fjälla. Snart går björnen ur Idr..nej ide.

Rätt Larsl. Nipfjället var svaret. Gick där i höstas med min dotter 12 år.

AV

Senast ändrad:
Ledtrådar med förklaring

Misslyckat toppförsök: Projekt Tre Toppar, att binda ihop Idrefjäll med Fjätervålen rätt genom Städjans Natura 2000 område
Tredje världen: Ulandsstugan
Naturlig karta: Kartlav. Vida klapperstensfält där stenarna är helt täckta av kartlav.
På toppen av detta fjäll skiner solen sällan klart. Den är en renspets i bestämd form.: Mulen heter toppen.
Vingas landmärke har en lillasyster som kan skådas på platsen.: Där står en båk, precis som vid Vinga Fyr.
Svaga floder kunde man tro kom härifrån: Svag flod (i havet) kallas NIPflod.
Månne Smepelle bor i närheten?: Måne, Städjan
Kanske, vi får ta en sväng ner i backen och se efter. Skidbacke i närheten, Idrefjäll.
Nip mig i armen vilken snygg fjälla. Snart går björnen ur Idr..nej ide.: Förklaring överflödig.

Missade trollvägen och alla turistbussar som åker helt upp på fjället, så turisterna kan ta trappan (!) en bit upp på fjället och bygga sina hemska rösen.

nu skickar jag glatt stafettpinnen vidare till dig larsl!

AV

avslutat-1105

Avslutat
Två bilder; en av Sveriges mest vältrampade leder och början på en mindre vältrampad led i ett annat län.

Bilagor

• gp5.jpg
    gp5.jpg
    105.3 KB · Visningar: 486
  • gp6.jpg
    gp6.jpg
    116.5 KB · Visningar: 490
#2512 bild 2

Helt okänt för mig men bara lövskog vackert belägen gård vackra fjäll och brant berg till höger får mig att associera till Vindelfjällen varför vet jag egentligen inte.

Bränns det eller helt iskallt?

Thure

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.