Gissa position

Vem känner igen denna sjö? Lägg märke till det lilla gröna tältet på den jättestora gräsplatån på sjöns norra strand.

Bilagor

• utsid20.jpg
    utsid20.jpg
    176.7 KB · Visningar: 442
Det kanske var onödigt svårt det här, eftersom vi befinner oss långt från allfarvägarna. Jag ger lite hjälp till de som är duktiga kartläsare. Fotografen står precis på Norska gränsen. Fjällområdet är samma som min senaste gåta som Calle Zetterlund löste.

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Nej, inte det. Längre söderut (det finns flera Laddejaure men jag antar att du menade i närheten av Stuor-Jervas), kartbladet är AC2, övre halvan.

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Helt rätt. Fast den heter Giealjavrrie på de senaste kartorna (2006). Det här är en av källsjöarna till den marmorkanjon jag visade i inlägg #2183

Lite pyssel inför julen ska vi väl ha. Vilket fjäll längst bort? Och var står fotografen?

Bilagor

• utsid015.JPG
    utsid015.JPG
    119.9 KB · Visningar: 511
Visst är det Sulitelma, men riktningen är rakt norrifrån. Bilden är tagen norr om sjön 847 ca 8 km norr om Sårjåsjaurestugan. Går man några kilometer längre söderut blir vyn lite tydligare:

Bilagor

• utsid015a.jpg
    utsid015a.jpg
    48.3 KB · Visningar: 480

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.