Gissa position

Vem känner igen denna sjö? Lägg märke till det lilla gröna tältet på den jättestora gräsplatån på sjöns norra strand.

Bilagor

• utsid20.jpg
    utsid20.jpg
    176.7 KB · Visningar: 438
Det kanske var onödigt svårt det här, eftersom vi befinner oss långt från allfarvägarna. Jag ger lite hjälp till de som är duktiga kartläsare. Fotografen står precis på Norska gränsen. Fjällområdet är samma som min senaste gåta som Calle Zetterlund löste.

Nej, inte det. Längre söderut (det finns flera Laddejaure men jag antar att du menade i närheten av Stuor-Jervas), kartbladet är AC2, övre halvan.

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Helt rätt. Fast den heter Giealjavrrie på de senaste kartorna (2006). Det här är en av källsjöarna till den marmorkanjon jag visade i inlägg #2183

Lite pyssel inför julen ska vi väl ha. Vilket fjäll längst bort? Och var står fotografen?

Bilagor

• utsid015.JPG
    utsid015.JPG
    119.9 KB · Visningar: 506
Visst är det Sulitelma, men riktningen är rakt norrifrån. Bilden är tagen norr om sjön 847 ca 8 km norr om Sårjåsjaurestugan. Går man några kilometer längre söderut blir vyn lite tydligare:

Bilagor

• utsid015a.jpg
    utsid015a.jpg
    48.3 KB · Visningar: 466

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.