Gissa position

Det är mycket riktigt Aurofjället. Sjarratjåhkka syns ej på bilden som är tagen vid sjön 878 i riktning sydväst. Området mellan Över-Uman och övre Ältsvattnet är mycket vackert, lättvandrat och spännande med alla raviner och underjordiska jokkar, som man dock inte skall utforska på egen hand, det kan leda till att man blir kvar därinne någonstans! Den uppgiften överlåter vi till välutrustade speleologer.

Håller igång tråden med en ny bild. Trodde att jag hittat Plupps boplats, men fick tji. Var
finns den här kåtan?
Calle

Bilagor

• Plupp.jpg
    Plupp.jpg
    47.8 KB · Visningar: 419

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vem känner igen denna sjö? Lägg märke till det lilla gröna tältet på den jättestora gräsplatån på sjöns norra strand.

Bilagor

• utsid20.jpg
    utsid20.jpg
    176.7 KB · Visningar: 418
Det kanske var onödigt svårt det här, eftersom vi befinner oss långt från allfarvägarna. Jag ger lite hjälp till de som är duktiga kartläsare. Fotografen står precis på Norska gränsen. Fjällområdet är samma som min senaste gåta som Calle Zetterlund löste.

Nej, inte det. Längre söderut (det finns flera Laddejaure men jag antar att du menade i närheten av Stuor-Jervas), kartbladet är AC2, övre halvan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips