Gissa position

Inte rätt. Sjön på bilden är en liten namnlös sjö. Vattendraget rinner i nordostlig riktning och går på flera ställen under jord. Men vilket är fjället?

Senast ändrad:
Då tänker jag på Bjurälven men den ligger i Jämtland så den kan det inte vara.
Jag har för mig att det finns en så jokk i Vindelfjällen också som delvis går under jord men jag kommer inte på var.

Din senaste tanke går åt rätt håll. Sjön och fjället ligger mindre än en mil från norska gränsen. En av de underjordiska sträckorna har av speleologer döpts till Marmorgrottan.

Senast ändrad:
Mera hjälp. Strax innan jokken rinner ut i en flera kvadratkilometer stor sjö finns denna vackra geologiska formation.

Bilagor

• utsid020.jpg
    utsid020.jpg
    169.1 KB · Visningar: 382
Det är mycket riktigt Aurofjället. Sjarratjåhkka syns ej på bilden som är tagen vid sjön 878 i riktning sydväst. Området mellan Över-Uman och övre Ältsvattnet är mycket vackert, lättvandrat och spännande med alla raviner och underjordiska jokkar, som man dock inte skall utforska på egen hand, det kan leda till att man blir kvar därinne någonstans! Den uppgiften överlåter vi till välutrustade speleologer.

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Håller igång tråden med en ny bild. Trodde att jag hittat Plupps boplats, men fick tji. Var
finns den här kåtan?
Calle

Bilagor

• Plupp.jpg
    Plupp.jpg
    47.8 KB · Visningar: 440

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.