Gissa position

Vi ska väl inte köra fast här, så jag zoomar ut lite till en sista gång. Denna bild är tagen från ett pass i bergryggen som syns på bild #2160. Blocken är utom synhåll men sjön som syns på bild #2165 skymtar även här, precis bakom toppen på den låga mörka kullen i bildens mitt. Nu är det kanske möjligt att känna igen en del av bakgrunden för att kunna gissa position.

Bilagor

• utsid008c.jpg
    utsid008c.jpg
    139.1 KB · Visningar: 412
Ok, då är det dags att gissa lite!

Kan vi vara i området öster om Njunjes-stugan? Är det möjligen Rungatjåhkkå vi ser längst bort i bild #2165? I sådana fall skulle vi vara någonstans vid platån väster om Ánkalmtjåhkkå.

Ok, då iterarar vi oss fram. :) Vi borde alltså vara i trakterna kring Vaimok.

Kan det vara Skiejakjauratj som är den sjö vi skymtar. Du har därmed genat mellan två delar av Nordkalottleden. På bild 2168 borde man då se Staika långt bort i bilden.

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Japp! På den första bilden #2160 är det Fierro i bakgrunden. Den senaste är tagen i passet söder om sjön1181 mot sydost med Tarrekaisemassivet längst bort och Skajdasjtjåhkkå hitanför. De stora stenblocken finns alldeles söder om utloppet ur sjön Tjievrakjavrasj.

Eftersom det är ganska lugnt på den här tråden så ockuperar jag den lite till. Vilket berg syns i bakgrunden?

Bilagor

• utsid15.jpg
    utsid15.jpg
    155.5 KB · Visningar: 549
Hej!

En vecka har gått och inget nytt har hänt här på tråden. Om Hans lägger upp några ledtrådar kanske lösningsförslagen trillar in igen?

Jag har dock ingen aning om var bilden är tagen. Gissningsvis är det relativt långt söderut i fjällkedjan och där har jag inget att komma med. Någon annan?

mvh / Filiokus

Nog är det en bit söderut, i ett område som mestadels besöks av folk med andra intressen än ren fjällvandring. Kartbladet är AC2.

Bije-haukanjaure?

Intressant bild med ganska hög vattenföring och i änden på sjön verkar det ligga en vattendelare och en dal strax bortanför.

Thure

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.