Gissa position

Nej men för bövelen -- det är ju Sårjåsjávrre! Jag tyckte väl att fjällen i bakgrunden såg ut som de i närheten av Sorjushytta, men fick inte ihop perspektivet.

Ja... så klart. Den lilla kullen bakom konsul Perssons stuga blir med ens tydlig och klar. Men varifrån är den tagen? Med fet tele från Nordkalottleden?

Jag provar med en till, vilket berg dominerar bakgrunden?

Bilagor

• utsid005.jpg
    utsid005.jpg
    158 KB · Visningar: 616

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Nu är det la dags att någon gissar, så jag klämmer till med att dalen är Neasketvaggi och att berget som efterfrågas är Unna Ruskkas.

Eller...?

mvh
/ Filiokus

Nej, ganska långt därifrån. Nere i den solbelysta delen av bilden finns denna sevärda ravin.

Bilagor

• utsid008.jpg
    utsid008.jpg
    77.7 KB · Visningar: 488
Nej, inte det heller. Om man går nära berget så har man denna vy i en liten nord-sydlig dal.

Bilagor

• utsid007.jpg
    utsid007.jpg
    79.9 KB · Visningar: 590
Lägger mig i i vanlig ordning...

Jag tycker det verkar ‘Svenska Sulitelma’ över det här hela på nått vis!

Är inte jokken/klyftan den där vid ‘Unna Kasak‘? Alltså ner emot Miettjevagge, där i branten?

Bild #2149 föreställer alltså: Unna Kasak, (namnet sår ej längre på kartan tyvärr) den sydligare utlöparen till Svenska Sulitelmaryggen? Så måste det väl vara va?

Dalen framför är den där ‘Sagodalen’ med tärningsklossen i mitten (fast den ser vi inte på din bild) i Kaisekietjdalen..eller vad den nu heter...
Du står en bit ifrån ‘Haddit-hållet‘ när bilden är tagen?

Helt rätt.
Det är Sulitelmas östra brant mot Miehttjevagge med den större smala sjön på drygt 1100 m höjd. Bilden (#2149) är tagen från toppen av Haddit 1110 m, 7,5 km rakt österut. Ravinen är i Kaisekietj(Gajssegies)-jåkken
Är det det här berget du kallar tärningsklossen (1299 m)?

Bilagor

• utsid011.jpg
    utsid011.jpg
    170.3 KB · Visningar: 554

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.