Gissa position

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Läge för en bild till från samma plats, men där jag plåtat åt ett annat vädersträck.
Calle

Bilagor

• IMGF_4.jpg
    IMGF_4.jpg
    53.3 KB · Visningar: 591
Det är också fel sjö, men det är helt rätt tänkt när det gäller hörn Peter.
Lägger in en bild till och då borde någon ta det.
Efter en stunds vandring söderut kom vi till den här sjön.
Calle

Bilagor

• IMGF_5.jpg
    IMGF_5.jpg
    34.7 KB · Visningar: 833
Det där var ju en intressant bild från ett ovanligt område. Efter alla ledtrådar så tror jag nu att det är Jápmajávri en bit norr om Riksgränsen (skidorten). Jag har aldrig gått norr om järnvägen där och det är sällan man ser bilder därifrån också, så det där blev en svår nöt...

Jápmajávri

Där kom det - Jápmajávri är rätt svar!
Förstod att den var svår eftersom så få vandrar i det området, men att den skulle bli så svår...
Hörnet i fråga är NV-hörnet av Sverige och nationalparken i närheten Vadvetjåkka.
Området "norr om järnvägen" samt Indre Troms är väl värt ett besök, särskilt om ni vill vara i fred ;)
Calle
Edit: Och den sista bilden visar Bajip Njuorajavri

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips