Gissa position

mellpat

Avslutat
Knivkammen till vänster och Vaktposten till höger. Taget från i närheten av topp 1526?

tillägg: Fast eftersom det ska vara en fascinerande terrängformation får jag väl gissa på att bilden är tagen från platsen för det berömda vattenfallet i Unna Räitavagge.

Senast ändrad:
Knivkammen till vänster och Vaktposten till höger. Taget från i närheten av topp 1526?

tillägg: Fast eftersom det ska vara en fascinerande terrängformation får jag väl gissa på att bilden är tagen från platsen för det berömda vattenfallet i Unna Räitavagge.

Motivet stämmer naturligtvis! Topp 1526 finns dock med på bilden längst till höger (i alla fall nästan). Jag står alltså i sluttningen på andra sidan Vistasdalen i det här fallet.

Det fascinerande med den här platsen (då menar jag motivet, inte fotografens plats) är ju naturligtvis stupet med vattenfallet som skär av dalen på mitten precis nedanför Unna Räitastugan. Stupet syns tydligt på bilden men vattenfallet ligger dolt lite för långt till höger för att synas.

Och var är vi nu då?
IMG_1386.jpg

..svårt...

Väldigt svårt... Samtidigt bekant... En märklig kombination som alltid i denna tråd.
Att det är i Sarek förstår jag, men var? Det måste vara utanför en dalgång.?

Väldigt svårt... Samtidigt bekant... En märklig kombination som alltid i denna tråd.
Att det är i Sarek förstår jag, men var? Det måste vara utanför en dalgång.?

Nej, det är inte i Sarek. Faktum är att bilden inte föreställer eller är tagen i ett område som tillhör en nationalpark. Men det höga landets nationalpark ligger några kilometer åt vänster och bakom mig har jag ett fjällmassiv som diskuterats här på Utsidan en del den senaste tiden.

Kan det vara Haddit i bakgrunden och Hadditjåhkå som rinner ner i förgrunden? Jåkken har ju några partier där den breder ut sig lite grand i närheten av leden.

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Kan det vara Haddit i bakgrunden och Hadditjåhkå som rinner ner i förgrunden? Jåkken har ju några partier där den breder ut sig lite grand i närheten av leden.

Helt rätt!

Nordkalottleden är riktigt behaglig under denna del; Sulitelma i väst har dramatiska drag, Jeknaaffo i norr likaså, medan siktvidden är utpräglat padjelandsk i de övriga riktningarna.

Helt rätt!

Nordkalottleden är riktigt behaglig under denna del; Sulitelma i väst har dramatiska drag, Jeknaaffo i norr likaså, medan siktvidden är utpräglat padjelandsk i de övriga riktningarna.

Jo, det är en fin sträcka. När jag passerade blev jag kanske lite väl uppslukad av landskapet, skulle enligt planen följa Hadditjåhkå upp mot Råvejaure men rundade av misstag Haddit. En av de grövre felorienteringar jag gjort, men skyller på en inbjudande led och riktigt busväder...

Kalle: jag fick direk för mig att det är norrut från Mårmapassets topp. Dock var det dimma den enda gången jag varit där, så jag har ingen aning om utsikten och det hela är alltså en paranormal ingivelse :)

Lägger mig i...

jag fick direk för mig att det är norrut från Mårmapassets topp.

Näe? Jag tror inte det.. Vare sig ifrån Mårmapasset eller ner emot Leavasvagge. Jag ramlade nämligen där och slog mig nått våldeligt då jag var där senast,(-07) så dessa bergsprofiler finns inte i hjärnbarken, inte i min i alla fall...
Det är nog någon annanstans....:)

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.