Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Knivkammen till vänster och Vaktposten till höger. Taget från i närheten av topp 1526?
tillägg: Fast eftersom det ska vara en fascinerande terrängformation får jag väl gissa på att bilden är tagen från platsen för det berömda vattenfallet i Unna Räitavagge.
Knivkammen till vänster och Vaktposten till höger. Taget från i närheten av topp 1526?
tillägg: Fast eftersom det ska vara en fascinerande terrängformation får jag väl gissa på att bilden är tagen från platsen för det berömda vattenfallet i Unna Räitavagge.
Motivet stämmer naturligtvis! Topp 1526 finns dock med på bilden längst till höger (i alla fall nästan). Jag står alltså i sluttningen på andra sidan Vistasdalen i det här fallet.
Det fascinerande med den här platsen (då menar jag motivet, inte fotografens plats) är ju naturligtvis stupet med vattenfallet som skär av dalen på mitten precis nedanför Unna Räitastugan. Stupet syns tydligt på bilden men vattenfallet ligger dolt lite för långt till höger för att synas.
Väldigt svårt... Samtidigt bekant... En märklig kombination som alltid i denna tråd.
Att det är i Sarek förstår jag, men var? Det måste vara utanför en dalgång.?
Väldigt svårt... Samtidigt bekant... En märklig kombination som alltid i denna tråd.
Att det är i Sarek förstår jag, men var? Det måste vara utanför en dalgång.?
Nej, det är inte i Sarek. Faktum är att bilden inte föreställer eller är tagen i ett område som tillhör en nationalpark. Men det höga landets nationalpark ligger några kilometer åt vänster och bakom mig har jag ett fjällmassiv som diskuterats här på Utsidan en del den senaste tiden.
Kan det vara Haddit i bakgrunden och Hadditjåhkå som rinner ner i förgrunden? Jåkken har ju några partier där den breder ut sig lite grand i närheten av leden.
Kan det vara Haddit i bakgrunden och Hadditjåhkå som rinner ner i förgrunden? Jåkken har ju några partier där den breder ut sig lite grand i närheten av leden.
Nordkalottleden är riktigt behaglig under denna del; Sulitelma i väst har dramatiska drag, Jeknaaffo i norr likaså, medan siktvidden är utpräglat padjelandsk i de övriga riktningarna.
Nordkalottleden är riktigt behaglig under denna del; Sulitelma i väst har dramatiska drag, Jeknaaffo i norr likaså, medan siktvidden är utpräglat padjelandsk i de övriga riktningarna.
Jo, det är en fin sträcka. När jag passerade blev jag kanske lite väl uppslukad av landskapet, skulle enligt planen följa Hadditjåhkå upp mot Råvejaure men rundade av misstag Haddit. En av de grövre felorienteringar jag gjort, men skyller på en inbjudande led och riktigt busväder...
Kalle: jag fick direk för mig att det är norrut från Mårmapassets topp. Dock var det dimma den enda gången jag varit där, så jag har ingen aning om utsikten och det hela är alltså en paranormal ingivelse
Näe? Jag tror inte det.. Vare sig ifrån Mårmapasset eller ner emot Leavasvagge. Jag ramlade nämligen där och slog mig nått våldeligt då jag var där senast,(-07) så dessa bergsprofiler finns inte i hjärnbarken, inte i min i alla fall...
Det är nog någon annanstans....
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer