Gissa position

mellpat

Avslutat
Knivkammen till vänster och Vaktposten till höger. Taget från i närheten av topp 1526?

tillägg: Fast eftersom det ska vara en fascinerande terrängformation får jag väl gissa på att bilden är tagen från platsen för det berömda vattenfallet i Unna Räitavagge.
 
Senast ändrad:
Knivkammen till vänster och Vaktposten till höger. Taget från i närheten av topp 1526?

tillägg: Fast eftersom det ska vara en fascinerande terrängformation får jag väl gissa på att bilden är tagen från platsen för det berömda vattenfallet i Unna Räitavagge.

Motivet stämmer naturligtvis! Topp 1526 finns dock med på bilden längst till höger (i alla fall nästan). Jag står alltså i sluttningen på andra sidan Vistasdalen i det här fallet.

Det fascinerande med den här platsen (då menar jag motivet, inte fotografens plats) är ju naturligtvis stupet med vattenfallet som skär av dalen på mitten precis nedanför Unna Räitastugan. Stupet syns tydligt på bilden men vattenfallet ligger dolt lite för långt till höger för att synas.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Och var är vi nu då?
IMG_1386.jpg
 
..svårt...

Väldigt svårt... Samtidigt bekant... En märklig kombination som alltid i denna tråd.
Att det är i Sarek förstår jag, men var? Det måste vara utanför en dalgång.?
 
Väldigt svårt... Samtidigt bekant... En märklig kombination som alltid i denna tråd.
Att det är i Sarek förstår jag, men var? Det måste vara utanför en dalgång.?

Nej, det är inte i Sarek. Faktum är att bilden inte föreställer eller är tagen i ett område som tillhör en nationalpark. Men det höga landets nationalpark ligger några kilometer åt vänster och bakom mig har jag ett fjällmassiv som diskuterats här på Utsidan en del den senaste tiden.
 
Kan det vara Haddit i bakgrunden och Hadditjåhkå som rinner ner i förgrunden? Jåkken har ju några partier där den breder ut sig lite grand i närheten av leden.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Kan det vara Haddit i bakgrunden och Hadditjåhkå som rinner ner i förgrunden? Jåkken har ju några partier där den breder ut sig lite grand i närheten av leden.

Helt rätt!

Nordkalottleden är riktigt behaglig under denna del; Sulitelma i väst har dramatiska drag, Jeknaaffo i norr likaså, medan siktvidden är utpräglat padjelandsk i de övriga riktningarna.
 
Helt rätt!

Nordkalottleden är riktigt behaglig under denna del; Sulitelma i väst har dramatiska drag, Jeknaaffo i norr likaså, medan siktvidden är utpräglat padjelandsk i de övriga riktningarna.

Jo, det är en fin sträcka. När jag passerade blev jag kanske lite väl uppslukad av landskapet, skulle enligt planen följa Hadditjåhkå upp mot Råvejaure men rundade av misstag Haddit. En av de grövre felorienteringar jag gjort, men skyller på en inbjudande led och riktigt busväder...
 
Kalle: jag fick direk för mig att det är norrut från Mårmapassets topp. Dock var det dimma den enda gången jag varit där, så jag har ingen aning om utsikten och det hela är alltså en paranormal ingivelse :)
 
Lägger mig i...

jag fick direk för mig att det är norrut från Mårmapassets topp.


Näe? Jag tror inte det.. Vare sig ifrån Mårmapasset eller ner emot Leavasvagge. Jag ramlade nämligen där och slog mig nått våldeligt då jag var där senast,(-07) så dessa bergsprofiler finns inte i hjärnbarken, inte i min i alla fall...
Det är nog någon annanstans....:)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.