Gissa position

mellpat

Avslutat
Knivkammen till vänster och Vaktposten till höger. Taget från i närheten av topp 1526?

tillägg: Fast eftersom det ska vara en fascinerande terrängformation får jag väl gissa på att bilden är tagen från platsen för det berömda vattenfallet i Unna Räitavagge.

Senast ändrad:
Knivkammen till vänster och Vaktposten till höger. Taget från i närheten av topp 1526?

tillägg: Fast eftersom det ska vara en fascinerande terrängformation får jag väl gissa på att bilden är tagen från platsen för det berömda vattenfallet i Unna Räitavagge.

Motivet stämmer naturligtvis! Topp 1526 finns dock med på bilden längst till höger (i alla fall nästan). Jag står alltså i sluttningen på andra sidan Vistasdalen i det här fallet.

Det fascinerande med den här platsen (då menar jag motivet, inte fotografens plats) är ju naturligtvis stupet med vattenfallet som skär av dalen på mitten precis nedanför Unna Räitastugan. Stupet syns tydligt på bilden men vattenfallet ligger dolt lite för långt till höger för att synas.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Och var är vi nu då?
IMG_1386.jpg

..svårt...

Väldigt svårt... Samtidigt bekant... En märklig kombination som alltid i denna tråd.
Att det är i Sarek förstår jag, men var? Det måste vara utanför en dalgång.?

Väldigt svårt... Samtidigt bekant... En märklig kombination som alltid i denna tråd.
Att det är i Sarek förstår jag, men var? Det måste vara utanför en dalgång.?

Nej, det är inte i Sarek. Faktum är att bilden inte föreställer eller är tagen i ett område som tillhör en nationalpark. Men det höga landets nationalpark ligger några kilometer åt vänster och bakom mig har jag ett fjällmassiv som diskuterats här på Utsidan en del den senaste tiden.

Kan det vara Haddit i bakgrunden och Hadditjåhkå som rinner ner i förgrunden? Jåkken har ju några partier där den breder ut sig lite grand i närheten av leden.

Aktuellt

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Kan det vara Haddit i bakgrunden och Hadditjåhkå som rinner ner i förgrunden? Jåkken har ju några partier där den breder ut sig lite grand i närheten av leden.

Helt rätt!

Nordkalottleden är riktigt behaglig under denna del; Sulitelma i väst har dramatiska drag, Jeknaaffo i norr likaså, medan siktvidden är utpräglat padjelandsk i de övriga riktningarna.

Helt rätt!

Nordkalottleden är riktigt behaglig under denna del; Sulitelma i väst har dramatiska drag, Jeknaaffo i norr likaså, medan siktvidden är utpräglat padjelandsk i de övriga riktningarna.

Jo, det är en fin sträcka. När jag passerade blev jag kanske lite väl uppslukad av landskapet, skulle enligt planen följa Hadditjåhkå upp mot Råvejaure men rundade av misstag Haddit. En av de grövre felorienteringar jag gjort, men skyller på en inbjudande led och riktigt busväder...

Kalle: jag fick direk för mig att det är norrut från Mårmapassets topp. Dock var det dimma den enda gången jag varit där, så jag har ingen aning om utsikten och det hela är alltså en paranormal ingivelse :)

Lägger mig i...

jag fick direk för mig att det är norrut från Mårmapassets topp.

Näe? Jag tror inte det.. Vare sig ifrån Mårmapasset eller ner emot Leavasvagge. Jag ramlade nämligen där och slog mig nått våldeligt då jag var där senast,(-07) så dessa bergsprofiler finns inte i hjärnbarken, inte i min i alla fall...
Det är nog någon annanstans....:)

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.