Gissa position

Närmare bestämt i Alkavagges nedersta del, före mötet med Kuopervagge. Och till höger i bild, försåtligt dold av dimman, ligger taggiga Matutjåkkå och därbakom Mikkaglaciären.

Duktigt! Hela Algganjalmme var torrlagt och det var "helt slätt" och lättgånget. Det skulle vara kul att se hur stället ser ut under vårfloden.

Vem lägger upp en ny bild?

/ Filiokus

Var ligger detta vattenfall?

Kring 10meter högt.

Bilagor

• vattenfall_800x600.jpg
    vattenfall_800x600.jpg
    64.6 KB · Visningar: 459

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Äsch... låter kanske lite som en efterhandskonstruktion, men jag hade ett tag tänkt gissa på Vindelälven, utan att för den skull ha varit vid just det vattenfallet.

Var ligger vattenfallet närmare bestämt?

Mätt längs älven 7,3 km ovanför Vindelkroken

vid älvens 90sväng
Gick ner till fallet i år efter att tidigare sett det på avstånd. Inte många passerar här.
Imponerande.

nytt försök

Hej!

Varifrån är bilden tagen? Vad heter berget i bildens mitt?

lycka till / Filiokus

Bilagor

• S6301150.jpg
    S6301150.jpg
    60.1 KB · Visningar: 362
Sjöarna därnere liknar sjöarna i Njotsosvagge/västra Sarek som också ligger fyra på rad ungefär sådär, men i övrigt får jag det inte riktigt att stämma så passar till ngn annan :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips