Gissa position

Pastavagge?

Det skulle kunna vara Alep Basstajiegna fotograferad från Basstavarasj. Tycker att det passar med solens position, glaciärens storlek och välvning samt fotografens (Hambergs) höjd över glaciären och i förhållande till passhöjden längst bort i bild.

/ Filiokus

Bilden jag undrade över hör uppenbart ihop med en annan. Här är de nu hopfogade (den högra är tagen när solen stod något lägre, antar jag). Nu blir det tydligare?

Bilagor

• Sarekpanorama.jpg
    Sarekpanorama.jpg
    66.3 KB · Visningar: 1,057
Dalgången i bakgrunden längst till höger kanske ger ledning, här kommer en förstoring ur bilden.

Bilagor

• 1070.jpg
    1070.jpg
    73.9 KB · Visningar: 777
Snyggt hopsnickrad bildgåta. Kul att känna kopplingen historiskt också. Och om jag bara tillbringar ytterligare sisådär 34 somrar i Sarek går jag om Hamberg. :)

Nu till nästa bild. Var har jag slagit upp mitt tält?

häpp / Filiokus

Bilagor

• S6300305.jpg
    S6300305.jpg
    76.2 KB · Visningar: 464

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Snávvávágge

Så här såg det ut där uppe för tre dagar sedan :) lite kallt under natten bara...

Bilagor

• snavva.jpg
    snavva.jpg
    34.6 KB · Visningar: 1,020
Hej!

Älven som ringlar sig bortåt horisonten är Sitoädno, och jag tror att tältet står på Namadis, den lilla knallen vid Rinim.

Jämför med utsikten från norr om sjön 956 nordost om Rinim.

häpp / F

... men jag lägger inte någon ny bild just nu, någon annan får hugga.

Bilagor

• S6301336.jpg
    S6301336.jpg
    36.4 KB · Visningar: 435
Snyggt hopsnickrad bildgåta. Kul att känna kopplingen historiskt också.

Oj! Nej, det var inte hopsnickrat, även om jag nu inser att det kan uppfattas så. Jag tog en bild jag behövde få hjälp med, hittade sedan den bild som hörde ihop med den första och kom slutligen på att det nog kunde vara bra att få se dalgången i förstoring. Vilket alltså innebär att jag inte vet svaret, men när jag hittat andra bilder av Buchttoppen och själv kan stå för identifieringen, så kommer det inte längre att stå ”Oidentifierat massiv” under bilden. Jag fattar det som att du håller med Thomas om platsen för dessa Hambergbilder ("Buchttoppen")?

Älven som ringlar sig bortåt horisonten är Sitoädno, och jag tror att tältet står på Namadis, den lilla knallen vid Rinim.

Så gott som rätt förutom att jag ligger några km längre söderut långt upp i sluttningen (knappt 1200möh) precis norr om den lilla kullen Alep Válak. Från renvaktarstugan och norrut finns fina gräsängar att tälta på överallt där uppe.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.