Gissa position

mellpat

Avslutat
Storstein (1893) är rätt och fotot är taget utanför stugan i Unna Allakas, dvs från svenska sidan av gränsen. När jag kom fram till stugan en dag i slutet av april 2003 hade min kompis Lars Moberg (som tog fotot) hunnit före och dukat upp med italiensk gryta och en fullstor flaska italienskt vin, som han i kylan skickligt och dolt burit inrullad i liggunderlaget ända från järnvägen (tre mil). Sådana kompisar ska man ha. :)

Å andra sidan hade jag mött honom dagen före på trappan till fjäll- klubbens stuga och räckt över en lagom kyld burk starköl - utan att vänta något i gengäld. Nu långt i efterhand förstår jag att den ölen medförde att han fick bära vinflaskan längre än planerat.

Almgren

Avslutat
Så det var det ändå. enda gången jag var på den trappan var bara delar av storstein synligt mellan molnen.

Men detta då?

pic00009.jpg

mellpat

Avslutat
Gissar på 1701-toppen Pokitjåkka (Bogicohkka) söder om Apporjaure (Ahpparjavri) från etappen mellan Abiskojaure och Alesjaure. Där finns i alla fall en liknande formation.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Almgrens vinterbild

Almgrens vinterbild fick mig att tänka på Skarsfjället (eller numera Rusengälta?), eftersom han verkar ha varit i Helagsområdet. Spetsen har den formen iaf.

Avsl12

Avslutat
Re: Nygårdhs 14, 15 och 16

cnygardh; sa:
Ger mig in i leken igen med bl.a. en annan klipphylla:
Hylla nr 15 tror jag är hyllan vid Saltoluokta. Har zooma in på anslagstavlan och skärpa upp, för att bli säker, men det funkar bara på filmer. En pixel är en pixel ...
[Ändrat av Rungá 2007-04-29 kl 07:27]

Almgren

Avslutat
Re: Almgrens vinterbild

millimeter; sa:
Almgrens vinterbild fick mig att tänka på Skarsfjället (eller numera Rusengälta?), eftersom han verkar ha varit i Helagsområdet. Spetsen har den formen iaf.

Nej det är inte Skarsfjället, men visst har jag varit i Helagsområdet. Flera gånger till och med:)

Nygårdhs 14 och 15

14 borde vara Sjäksjo syd om Saltoluokta. 15 är mycket riktigt öppna spisen i hallen innanför huvudingången i STFs fjällstation Saltoluokta.

16 känner jag inte säkert igen men det påminner om ravinen vid Saltoluokta Áhusjgårsså.

Thue
[Ändrat av thureb 2007-04-29 kl 10:13]

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.