Gissa position

Rágeseatnu?

Rágeseatnu (roligt namn föresten? Rágescuolma? Suvijoki?

Begränsar gissningarna till 3.

Thure

Inte heller Thure gissade rätt. Jag trodde detta skulle vara ganska lätt.. Både öringen och runga har dock varit nära.

Det handlar alltså om ett lågfjällsområde som brukar benämnas med ett populärt namn. Jokken är kanske den mest kända i området..

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Märkligt att man kan känna igen det geografiska området. Vad heter fjällen i bakgrunden?
Men var är detta då, lägger in bilden igen.
b4.jpg
[/QUOTE]

Rungá; sa:
Märkligt att man kan känna igen det geografiska området. Vad heter fjällen i bakgrunden?
Men var är detta då, lägger in bilden igen.

Britt Gaisun har redan gissat på niostenen på väg upp mot Skierfe. Och jag är benägen att hålla med henne; Rapadeltat och Tjakkelis östsida skymtar fram bakom stenen.

Re: Niostenen

brigas; sa:
När man går från Aktse på väg upp på Skierfe?
Förlåt, missade den i floden av inlägg. Visst är det rätt och du får ta med dig Tibetanska böneflaggor nästa gång. Tyvärr missade fotografen (inte jag som fotat) att få med dessa tydlgare. Det var 2004 vi passerade där och böneflaggor vid en offerplats var en underbar tanke. Vem som satt upp dessa har jag inte en aning om. Flggorna är den vita linjen från stenen till vänster.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips