Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Britt Gaisun har redan gissat på niostenen på väg upp mot Skierfe. Och jag är benägen att hålla med henne; Rapadeltat och Tjakkelis östsida skymtar fram bakom stenen.
Förlåt, missade den i floden av inlägg. Visst är det rätt och du får ta med dig Tibetanska böneflaggor nästa gång. Tyvärr missade fotografen (inte jag som fotat) att få med dessa tydlgare. Det var 2004 vi passerade där och böneflaggor vid en offerplats var en underbar tanke. Vem som satt upp dessa har jag inte en aning om. Flggorna är den vita linjen från stenen till vänster.
Ska göra ett försök att lista ut var denna eminenta bild är tagen. Då jag själv inte gjorde lumpen på I22, kan jag inte använda mig av egna erfarenheter. Men min bror jobbade på I22 fram till nedläggningen och under våra vandringar brukar han berätta om alla sina "öde-ettor". Av hans berättelser att döma och fjällsidorna i bakgrunden blir min gissning följande:
Har aldrig varit på någon öde-etta eller ens gjort lumpen överhuvudtaget (militärt i alla fall), men brukade inte fjälljägarna hålla till mycket i Arjeplogsfjällen?
Rätt! Vi är på väg upp mot mårmapasset och Vierrujokka rinner nedanför oss. Och Alesätno som sagt nedanför fjället med snö på. Har ingen karta tillgänglig och kommer inte på rak arm i håg vad det heter (fjället med snö på alltså).
Bilden är tagen i augusti 1990 då vi gick Kaisepakte-Alesätno-Mårmapasset-Leavas-Rautas.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer