Gissa position

Avsl12

Avslutat
Märkligt att man kan känna igen det geografiska området. Vad heter fjällen i bakgrunden?
Men var är detta då, lägger in bilden igen.
b4.jpg
[/QUOTE]

Rungá; sa:
Märkligt att man kan känna igen det geografiska området. Vad heter fjällen i bakgrunden?
Men var är detta då, lägger in bilden igen.

Britt Gaisun har redan gissat på niostenen på väg upp mot Skierfe. Och jag är benägen att hålla med henne; Rapadeltat och Tjakkelis östsida skymtar fram bakom stenen.

Avsl12

Avslutat
Re: Niostenen

brigas; sa:
När man går från Aktse på väg upp på Skierfe?
Förlåt, missade den i floden av inlägg. Visst är det rätt och du får ta med dig Tibetanska böneflaggor nästa gång. Tyvärr missade fotografen (inte jag som fotat) att få med dessa tydlgare. Det var 2004 vi passerade där och böneflaggor vid en offerplats var en underbar tanke. Vem som satt upp dessa har jag inte en aning om. Flggorna är den vita linjen från stenen till vänster.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Re: Nästa utmaning..

dave1; sa:
Jägarskolan på "öde-ettan". Men var?

Ska göra ett försök att lista ut var denna eminenta bild är tagen. Då jag själv inte gjorde lumpen på I22, kan jag inte använda mig av egna erfarenheter. Men min bror jobbade på I22 fram till nedläggningen och under våra vandringar brukar han berätta om alla sina "öde-ettor". Av hans berättelser att döma och fjällsidorna i bakgrunden blir min gissning följande:

Leavasvággis västra del

avslutat-1105

Avslutat
Har aldrig varit på någon öde-etta eller ens gjort lumpen överhuvudtaget (militärt i alla fall), men brukade inte fjälljägarna hålla till mycket i Arjeplogsfjällen?

dave1

Avslutat
Re: ?

Mindcrime; sa:
På väg in mot Mårmastugan? Alesätno hitanför fjällsidan med snö på???

Rätt! Vi är på väg upp mot mårmapasset och Vierrujokka rinner nedanför oss. Och Alesätno som sagt nedanför fjället med snö på. Har ingen karta tillgänglig och kommer inte på rak arm i håg vad det heter (fjället med snö på alltså).

Bilden är tagen i augusti 1990 då vi gick Kaisepakte-Alesätno-Mårmapasset-Leavas-Rautas.

Nu får nån annan lägga upp bild! :)

!

Här kommer en lätt...

...Nä, det kommer inget alls det var för besvärligt att ladda upp en bild å ja måste soooova nu...
[Ändrat av Mindcrime 2007-03-27 kl 23:43]

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.