Gissa position

Vi är fortfarande kvar inne i Sarek!
Närmare bestämt västra delen av Sarvesvagge, ungefär vid Niejdariehpvagge, med kameran riktad västerut.

Helt riktigt. fast ytterligare lite längre västerut, tre kilometer väster om Niejdariehpvagge. Tvärs över dalen från utflödet från den lilla glaciären på sydsidan.
Lite ovanlig vilkel, jag fick klättra en bra bit upp på nordsluttningen för att hitta torr mark att slå upp tältet på efter flera dagars ösregn. Bilden tagen en kall morgon med nysnö bara ett femtital meter från tältet. Den lilla toppen rakt ovanför den stora stenen är Tjågnårisvárásj

Snyggt jobbat Pär!

Ps. Jag fick lite roligt när jag gick in i ditt album, Filip, och upptäckte att du hade en bild med nästan samma vy: http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=40620&set=lp ;)

///Claes

Själv gick jag ju västerut då jag var där :) Märkligt nog så har jag bara bilder österut i Sarvesvagge...

Nåväl, var stod jag när jag tog den här bilden?

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    27.2 KB · Visningar: 393
Nåväl, var stod jag när jag tog den här bilden?

Håller med Ulf... norra delen av Kuopervagge! Eller stax utanför i närheten av Låurtakvarto med tanke på nordsluttningen närmast fotografen. Lilla toppen är ju den oefterliknade Kuoper. Glaciären borde vara Vattendelarglaciären, så bilden är tagen i sydostlg riktning in i Kuopervagge.

MVH ///Claes

avslutat-1105

Avslutat
Det är definitivt samma två berg som de som är längst bort i den här bilden, som är tagen in mot Guohpervágge från några kilometer sydost om Skárjá.

Bilagor

• gp9.jpg
    gp9.jpg
    81 KB · Visningar: 468

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Mmmm, tänkte nog att ni skulle känna igen Kuopers profil rätt snabbt!

Då återstår bara att svara på själva frågan - var står jag? Där är det ingen som varit ens i närheten än. För en gångs skull så är jag dessutom inte ute och virrar långt från ära och redlighet, så det borde inte vara alltför svårt ;)

Om du inte är och virrar... betyder det att du går efter padjelantaleden någonstans i närheten av Låddejåkkå? Men ser man Kuoper därifrån?

/Ulf

Det närmar sig, men jag står inte i Låddejåkkås dalgång även om man ser Koupers topp sticka upp därifrån också!

Det närmar sig, men jag står inte i Låddejåkkås dalgång även om man ser Koupers topp sticka upp därifrån också!
Då gissar jag att du fotade vyn från eller i närheten av padjelataleden, upp längs Miellätno, och att Koupers topp syns via Nassasvagge, vilket skulle placera glaciären på Lanjektjåkkå.
Koupers profil stämmer ju rätt bra med min bild innifrån Nassasvagge http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=19464.

///Claes

Jajamensan, då var vi ända framme!

Bilden är tagen från padjelantaleden vid bron över Miellädno, riktning Sarek.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.