Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det är ett västerbottensfjäll, och det är nog sant att just här är det inte mycket vandrare förutom lokalbefolkning, trots att fotografen står mindre än 15 km från bussen.
Både den högre och lägre delen och en sjö som skymtar nedanför fjället har relaterade namn.
Vattendelaren söder om fotografen jag ledtrådade om ovan är ett fjäll med avrinning åt tre olika älvar, men det mest intressanta med vattendelaren är nog en gränsdragningsfråga för min del.
Jag får gissa på att du befinner dig på Ammarfjället, kanske här. Det matchar inte riktigt någon intressant gränsdragning men det behövs lite gissningar nu.
Vi ska söderut därifrån, och fjälltoppen mindre än en halvmil söder om fotografen jag pratar om som är en 3-vägsvattendelare delar vattnet mellan tre olika älvar som rinner ut till havs på olika platser, inte bara armar av samma vattendrag.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer