Gissa position

Till skillnad från förra gåtan är det oledat som gäller här, även om det inte är mer än en halvmil bort från både väg och led.

Vänder jag mig åt höger ser jag en dipp där en namngiven dal går ner, och bortom det kanske lite civilisation?

Bilagor

• gpmw505.jpg
    gpmw505.jpg
    4.6 MB · Visningar: 150

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Det är ett västerbottensfjäll, och det är nog sant att just här är det inte mycket vandrare förutom lokalbefolkning, trots att fotografen står mindre än 15 km från bussen.

Lite fler ledtrådar:

Både den högre och lägre delen och en sjö som skymtar nedanför fjället har relaterade namn.

Vattendelaren söder om fotografen jag ledtrådade om ovan är ett fjäll med avrinning åt tre olika älvar, men det mest intressanta med vattendelaren är nog en gränsdragningsfråga för min del.

Jag får gissa på att du befinner dig på Ammarfjället, kanske här. Det matchar inte riktigt någon intressant gränsdragning men det behövs lite gissningar nu.

Vi ska söderut därifrån, och fjälltoppen mindre än en halvmil söder om fotografen jag pratar om som är en 3-vägsvattendelare delar vattnet mellan tre olika älvar som rinner ut till havs på olika platser, inte bara armar av samma vattendrag.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.