Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det är ett västerbottensfjäll, och det är nog sant att just här är det inte mycket vandrare förutom lokalbefolkning, trots att fotografen står mindre än 15 km från bussen.
Både den högre och lägre delen och en sjö som skymtar nedanför fjället har relaterade namn.
Vattendelaren söder om fotografen jag ledtrådade om ovan är ett fjäll med avrinning åt tre olika älvar, men det mest intressanta med vattendelaren är nog en gränsdragningsfråga för min del.
Jag får gissa på att du befinner dig på Ammarfjället, kanske här. Det matchar inte riktigt någon intressant gränsdragning men det behövs lite gissningar nu.
Vi ska söderut därifrån, och fjälltoppen mindre än en halvmil söder om fotografen jag pratar om som är en 3-vägsvattendelare delar vattnet mellan tre olika älvar som rinner ut till havs på olika platser, inte bara armar av samma vattendrag.
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
3 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar