Gissa position

Gränsdragningsfrågan syftar på att en av älvarna rinner ut i atlanten, trots att det är en bra bit från gränsen mellan Norge och Sverige som oftast är dragen nära den vattendelaren. Jag tror att den punkten är intressant genom att vara upprinningen av den bäck som rinner ut i atlanten som är längst bort från gränsen.

Gränsdragningsfrågan syftar på att en av älvarna rinner ut i atlanten, trots att det är en bra bit från gränsen mellan Norge och Sverige som oftast är dragen nära den vattendelaren. Jag tror att den punkten är intressant genom att vara upprinningen av den bäck som rinner ut i atlanten som är längst bort från gränsen.
Kan illustrera det också, bäcken som rinner lite till vänster om mitten i den här bilden är den bäcken:
1000002910.jpg

Den här bilden är alltså på ett annat fjäll lite söder om gåtan.

Dina älvar bör vara Umeälven, Vapstälven och Ångermanälven. Deras gemensamma upprinnelse tycker jag mig hitta i Norra Gardfjället. Men längre kommer jag inte......

Dina älvar bör vara Umeälven, Vapstälven och Ångermanälven. Deras gemensamma upprinnelse tycker jag mig hitta i Norra Gardfjället. Men längre kommer jag inte......

Jag tror gåtan har varat nog länge för att ge dig rätt på det. Fjället med upprinning som jag syftar på är Bealloetjahke, den sista bilden är från dess västra sida med bäck som rinner ner till Farroken och sedan vidare via Vapstälven till Atlanten, men har även Gunnervajjabäcken som landar via Matsdalsån i Ångermanälven och avrinning norrut som går till Gardiken och sedan ut i Umeälven.

För bildgåtan står fotografen ungefär här (ca 5 km norr om Bealloetjahke):

Och fotar mot Njallevartoe och Njallahobben.

Bild två var ner mot starten av Björndalen och Gardiken med E12an på andra sidan. Vandringsstart var ett bussavsläpp vid Gardikforsdammen

Trevligt att se bilder från fjäll där de flesta av oss sällan eller aldrig går. Tyvärr har jag inte heller denna gång någon ny bild att visa upp, hoppas därför att någon tar chansen att lägga upp något spännande. Kanske från årets vandring?

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Hej!

Det ser ut som ändmoränvallar där uppe i bild, och sådana finns det några att välja mellan. Men för att starta med någon slags gissning höftar jag till med att du står i Stuor Reiddavagge och fotar upp mot glaciären nedanför Tjäktjatjåkka.

/ F

Hej!

Det ser ut som ändmoränvallar där uppe i bild, och sådana finns det några att välja mellan. Men för att starta med någon slags gissning höftar jag till med att du står i Stuor Reiddavagge och fotar upp mot glaciären nedanför Tjäktjatjåkka.

/ F
Fel gissning.

Det är inte vid någon glaciär just här, eller, den glaciär som finns ligger 1 km längre upp och in i en gryta som inte syns härifrån. Dalgången mot glaciären till är inte ett vanligt färdstråk eftersom man inte kan ta sig fram där utan glaciärvandring plus att det är rätt brant. Passagen väster om den här formationen är däremot ett vanligt färdstråk. Antagligen har flera av er tagit liknande foton.

Jag känner inte igen den eftersom jag aldrig vari här men fotot kan vara taget nedanför Storglaciären på Sylarna. i Slottsdalen.Toppbestigningen sker från norska sidan tror jag.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.