Gissa position

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.
Till skillnad från förra gåtan är det oledat som gäller här, även om det inte är mer än en halvmil bort från både väg och led.

Vänder jag mig åt höger ser jag en dipp där en namngiven dal går ner, och bortom det kanske lite civilisation?

Bilagor

• gpmw505.jpg
    gpmw505.jpg
    4.6 MB · Visningar: 159

Aktuellt

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival
Den 22-23 maj samlas friluftslivets aktörer på Djurgården i Stockholm, och bjuder på både kunskap och inspiration inför sommarens äventyr.

Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!
Det är ett västerbottensfjäll, och det är nog sant att just här är det inte mycket vandrare förutom lokalbefolkning, trots att fotografen står mindre än 15 km från bussen.

Lite fler ledtrådar:

Både den högre och lägre delen och en sjö som skymtar nedanför fjället har relaterade namn.

Vattendelaren söder om fotografen jag ledtrådade om ovan är ett fjäll med avrinning åt tre olika älvar, men det mest intressanta med vattendelaren är nog en gränsdragningsfråga för min del.

Jag får gissa på att du befinner dig på Ammarfjället, kanske här. Det matchar inte riktigt någon intressant gränsdragning men det behövs lite gissningar nu.

Vi ska söderut därifrån, och fjälltoppen mindre än en halvmil söder om fotografen jag pratar om som är en 3-vägsvattendelare delar vattnet mellan tre olika älvar som rinner ut till havs på olika platser, inte bara armar av samma vattendrag.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.