Gissa position

500 meter från Sarek? Svårt men kanske vi ska utgå från norra gränsen? Mot Áhkká? Med Padjelanta i väster? Det finns några småsjöar vid Rákkasoalgge, i så fall syns Gisuris till vänster och en del av Áhkkás sluttning till höger. Långt bort skymtar Kutjaure.

Det var väl inte alls svårt, för du har helt rätt! Här är det.

Uppe på den lilla hyllan sydväst om Rákkasoalgge finns klipphällar som funkade fint som vindskydd, men det hade jag ingen aning om när jag gick upp genom storblockig brant österifrån. Den sortens brant som man ALDRIG skulle välja. Jag var uppgiven efter en heldag i blockhavet nedan Áhkká och gick upp på ren instinkt mest för att jag var trött på den steniga dalgången, hade ingen lust att sova där och hoppades komma någon annanstans. Och det gjorde jag! :) Det är en sån där tyst plats med avskiljd känsla.

Din tur då Bandersson. :)
 

Bilagor

  • 20230817_205952.jpg
    20230817_205952.jpg
    3 MB · Visningar: 167
  • 20230817_210759.jpg
    20230817_210759.jpg
    3.1 MB · Visningar: 162
  • 20230817_203911.jpg
    20230817_203911.jpg
    3.4 MB · Visningar: 103
Senast ändrad:
Viket stenrike! Men så är det ju i Sarek (500 meter ifrån). Variationen gör en alldeles andlös. Här kommer en bild på något helt annat. Vad är det för vattendrag vi ser och var står jag?

Gissa-04.jpg
 
Det finns ett namn på detta område som på samiska betyder ”där björkskogen slutar”. Och det är inte i Stora Sjöfallet.

Vuobme tror jag är björkskog..? Söker jag på det i karttjänsten, så finner jag Vuobmegiehtje i Njoatsosvágge? Giehtje tycks betyda ändpunkt.

I så fall (och på vattendraget får jag chansa på flera alternativ), bör det vara en ådra av Luohttojåhkå, Njoatsosjåhkå eller kanske Bálgatjåhkå... Och forsen som man anar däruppe i skogen kan vara Bálgatjåhkå - dock lite svårt att se om det verkligen är en fors eller bara en ravin.
 
Senast ändrad:
Alldeles rätt resonerat men jag skulle gärna vilja ha en gissning var jag står. Det borde gå att hitta om du tittar på kartan och fotot. Blir det för knepigt kommer jag att ge fler ledtrådar.
 
Det skulle kunna vara här men jokken verkar för smal. Det ser mer ut som något biflöde, kanske är du här, men då borde det vara ett högre krön framför. (Edit: andra länken blev samma först.)

Jadu... klurigt när man inte varit där själv. :D
 
Din första gissning är rätt på trettio meter när, här står jag. Vid din inprickning finns denna kanjon som du ser på fotot här nedan.

IMGP1048-2.JPG


Så nu är det din tur igen!
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.