Gissa position
- Trådstartare avslutat-1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Jag tror att det är närheten av Slugga och vattnet bakom berget är Suorvajaure.
Får väl komma med en gissning för att sätta igång…
Ser ut att bilden är tagen någon stans på Rahkolahko i Västra Padjelanta. Kanske i närheten av Rahkovarasj?
/ Stefan
Grattis till första bilden! En dag ska jag också känna igen nåttJaaa!! Hurra, det är min första!
Då pekar vi någorlunda i riktning mot fjällen på föregående bild med kameran. Var ligger pölen?Visa bilaga 42320
500 meter från Sarek? Svårt men kanske vi ska utgå från norra gränsen? Mot Áhkká? Med Padjelanta i väster? Det finns några småsjöar vid Rákkasoalgge, i så fall syns Gisuris till vänster och en del av Áhkkás sluttning till höger. Långt bort skymtar Kutjaure.
En glaciärjokk genom en myr i alla fall, och en fors i björkskogen...?Vad är det för vattendrag
Visa bilaga 42355
När jag vandrade genom Stora sjöfallets nationalpark för några år sedan så var det ungefär samma färg och lika klart vatten i johken. Så jag gissar att det är i Stora sjöfallet.Viket stenrike! Men så är det ju i Sarek (500 meter ifrån). Variationen gör en alldeles andlös. Här kommer en bild på något helt annat. Vad är det för vattendrag vi ser och var står jag?
Visa bilaga 42355
Det finns ett namn på detta område som på samiska betyder ”där björkskogen slutar”. Och det är inte i Stora Sjöfallet.